Renault-pluss i Korea i år
Renault fortsetter å bevise at de er best i klassen som adoptivforeldre. Nå forteller de at Sør-Korea engasjementet deres, Samsung, skal tjene penger i år allerede. ”Vi lovet et driftsoverskudd i 2004”, fortalte den franske Samsung-sjefen Jerome Stoll på en pressekonferanse i Seoul nylig, før han fortsatte, ”men det ser ut som vi kommer til å levere allerede i år”. Fullstendig overraskende for de aller fleste. Det er tross alt bare to år siden Renault overtok den skakke bildivisjonen til Samsung som da opererte med en eneste modell, SM5 som er en koreanisert versjon av Nissan Maxima. I år lanserte de en mindre utgave, basert på den japanske Bluebird, som heter SM3 og som vel har det kjedeligste karosseriet på denne siden av den gamle Bluebird. Dette er åpenbart bra nok for Korea, Stoll har nettopp øket salgsprognosene for i år fra 88 til 92.000 biler – de solgte 70.000 i fjor. Innen 2010 skal de bygge 500.000 i året, sier han – halvparten for eksport. Som takk for innsatsen får fabrikken litt tilbake også, Renault skal investere 100 millioner dollars hvert år i tre år fremover, og det er kjent at det er en tredje modell på gang og at man nå vurderer enda en. Renault-sjefen Louis Schweitzer var også til stede og var selvfølgelig stolt av adoptivbarnet. ”Skeptikerne var mange for to år siden, men jeg tror vi har vist hvordan utlendinger kan gjennomføre harmoniske overtakelser i Sør Korea”. Også hvordan en liten mus kan gnage solide biter av markedsandelene til de store fabrikkene, som fremdeles åpenbart er med i de store, usynlige, koreanske industri-nettverkene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |