Stryker ut av GM-familien?
Har du ikke hørt om Stryker? En bil som overgår Hummer mange ganger. 17,6 tonn og 350 hester for eksempel. Nå selger kanskje GM avdelingen som lager dette flaggskipet. GM trenger mange penger, blant annet for å dekke opp et underskudd på nesten 10 milliarder dollars i pensjonsfondene. Derfor tror de nok at tiden er inne til å selge General Motors Defense, Generalens egentlige hjem, militærdivisjonen som ligger i London. London, Ontario – en liten forblåst by 2 timer vest for Detroit, men altså i Canada. GM Defense oppsto fra GM Diesel som de forsøkte å selge men ikke helt fikk til. Avdelingen inkluderte den elektro-motive avdelingen i London, der de bygde de fantastiske el-mek lokomotivene. Da det ikke ble solgt formet man det om til GM Defense som også inneholder et par andre komponenter, blant annet MOWAG i nøytrale Sveits. Dette er en virkelig profitabel divisjon i Generalens system nå, omsetning på 1 milliard årlig, og siden man regner med at industrien er inne i en stim nå, med solid økning i hvert fall i ti år fremover, regner observatører med at GM sikkert kan få 1 milliard for den. Sannsynlig kjøper er General Dynamics. I så fall får GD også med seg en av de tøffeste biler som bygges for tiden, som US Army har bestilt 2131 stykker av. Verdi 6 milliarder dollars. Bilen er så bra at den har en rekke seriøse motstandere i hæren, tradisjonalistene frykter nemlig at den skal gjøre beltegående tanks overflødige. Den første ble levert i mars, men på tross av overlegne egenskaper er visstnok Stryker-programmet igjen under revisjon på grunn av forkjærlighet for belter. Og å gjøre som med Hummer, bygge en sivil utgave av den, er nok ikke like aktuelt her. 8 svære hjul har den, og bygges i 10 versjoner, ambulanse, troppetransport (plass til ni passasjerer) plattform for rakettsystemer, antitank-kjøretøy og meget annet. Den har en toppfart på 100 km/t, kan monteres med en 105 mm kanon, kan transporteres med et C130 fly og bruker nesten ikke drivstoff sammenliknet med for eksempel en Abrams tank. Rambo, hvor er du? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |