[]
[] [firmabil.no] []

Ny Saab-topp: Nedleggingsspesialist


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Da Debra Kelly-Ennis var syv måneder inn i Oldsmobile-jobben sin, fikk hun beskjed om å legge ned divisjonen. Det arbeidet har hun åpenbart gjort usentimentalt og glimrende. Nå er hun blitt sjef for Saab i USA. Vi håper det ikke er på grunn av den bakgrunnen.

Kelly-Ennis hadde ikke vært i bil før. Som marketing-spesialist hadde hun hatt toppjobber i Coca-Cola og RJR Nabisco da hun bilblank ble brand manager for Chevrolet S-10 trucks i 1999. Modellen revitaliserte hun på noen måneder slik at det gikk fra nesten ingenting til tredjeplass på GMs volumbil-liste. Samtidig tok hun tak i, og ledet utvikling og planleggingen av den nye Chevrolet Colorado som kommer som 2004 modell.

Men tidlig i 2000 ble hun divisjonenssjef for Oldsmobile, og var midt i en spennende annonseplanlegging da øksa falt i desember det året. Lojalt gikk hun inn i sin nye jobb som jordpåkaster. Den jobben er nå nesten fullført, hun trengs i hvert fall ikke lenger der, og erstattes av en som først og fremst skal ordne opp det siste med forhandlerne.

Så nå er hun satt på som toppsjef for SAAB i USA. Det later heldigvis til at fremste prioritet fremdeles er å øke salget av svensken fra dagens lusne under 40.000 til over 70.000 årlig. Det passer henne sikkert veldig bra at hun kommer til et ferskt vedtak der det sies at annonsebudsjettet skal økes med 40 prosent, til 70 millioner dollars neste år. Dette er noe hun kan.

Det passer henne sikkert også bra at hennes forgjenger, Dan Chasins, blir sendt til Sverige der han skal bli sjef for produkt planlegging og rapportere rett til Peter Augustsson. Han får også mer å rutte med enn de fleste i hans posisjon. GM har gitt Saab grønt lys til å reinvestere 11 prosent av omsetningen i nye produkter. Det er dobbelt så mye som industri-snittet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: