[]
[] [firmabil.no] []

Nytt kontor for Petter & Tommi


Terje Ringen - BilNorge



Det er ikke en gang gått to år siden Subaru debuterte sin nye Impreza i Birmingham. I dag har Tommi Mäkinen dratt teppet av neste generasjon. Den skal i salg fra tidlig neste år.

Nå er det riktignok ikke snakk om en helt ny bil, men en ganske betydelig face-lift. En rekke detaljer er frisket opp samtidig som bilen blir sikrere, både for de ombordværende og for de som eventuelt skulle være så uheldige å bli påkjørt av en.

Ved siden av produksjonsmodellene sto også en WRC-utgave som skal kjøres av Petter Solberg og Tommi Mäkinen i neste VM-sesong, og det kan virke som videreutvikling av rallybilen er påskuddet for den generelle ansiktsløftingen av Impreza. For, som Subaru sier, har de alltid sørget for at produksjonsbilene nyter godt av innovasjoner på rallyfronten.

Ny front
I front er både støtfanger, spoiler, panser, vinger og lyskastere nye. Bak lykteglassene har Subaru plassert runde prosjektor-lamper. Panseret har en brattere kurve enn tidligere, og frontfangeren er mer avrundet på toppen. Sammen gir dette nye Impreza bedre aerodynamikk mens større luftinntak sørger for bedre kjøling.

Bak er også støtfangeren og lyktene fornyet. WRX STi har fått en enda kraftigere hekkspoiler enn tidligere for å klistre bilen til bakken i høye hastigheter mens et større luftinntak på panseret bedrer forholdene for intercooleren.

Mer krefter
WRX-versjonen har fått økt sin motorkraft fra 218 til 225hk, og Subaru hevder at gassresponsen er forbedret gjennom endringer på eksosmanifoilen som letter gjennomstrømningen for avgassene.

WRX STi har sine 265 hester i behold, men har fått bedre kjøreegenskaper og styrerespons gjennom nytt hjuloppheng i front. Nye støtdempere i 2,0 og 1,6-liters utgavene sørger også for at disse får mer presis styring.

Innvendig får alle varianter nye farger og materialer. Sikkerheten forbedres med aktive nakkestøtter og ISOFIX festeanordninger for barneseter.

Subaru regner med å ta rallyversjonen av nye Impreza i bruk allerede fra sesongstart 2003. Den er utviklet i tett samarbeid mellom Prodrive i England og Subaru i Japan. La oss håpe den gir det nødvendige løftet for å ta opp kampen mot et dominerende Peugeot team.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: