Chevrolet bygger Niva
Du husker sikkert Niva. En forbausende solid russer som oppførte seg bra i terreng, og egentlig var ganske tøff i byen også. Nå er den tilbake, med GM-underlag og Chevrolet-tag. Vi har ventet på dette ganske lenge. Det er 15 måneder siden GM, Den Europeiske Utviklingsbanken og AutoVAZ laget en intensjonsavtale. Nå er det hele klart, med en samlet investering på 332 millioner dollars, og et eierskap der banken har 17% og GM og AutoVAZ har 41,5% hver. Første produkt i den felles samlingen er altså den gamle Nivaen, som ruller ut fra de samme produksjonslinjene som Fiat bygde opp i den nye Togliattigrad-fabrikken i 60-årene. Men nå er det en av Europas mest moderne produksjonslinjer vi snakker om, og selv om bilen nesten ser ut som den gamle Niva har GMs ingeniører gjort 851 endringer på den eksisterende konstruksjonen. Det går på alt, fra isolasjon i taket til å legge en Opel-motor i bilen. Den første bilen trillet av båndet denne uken, med GMs toppsjefer til stede. Ut dette året skal det bare bygges 450 biler til, for å få det hele til å sitte, men så regner man med 35.000 neste år, stigende til 75.000 i 2005. De skal selges for lave 8.000 dollars, og i oktober neste år regner man med at eksporten igjen vil starte. For full damp vil 1200 mennesker jobbe på produksjonslinjene, mens underleverandørene vil måtte ansette 2.000 nye. Ca. 60% av bilens verdi vil komme fra AutoVAZ og deres underleverandører, resten blir GM-komponenter. Neste skritt i samarbeidet blir Astra-produksjon, ca. 25.000 slike, og bare for innenlandsmarkedet, fra 2004. Men på sikt er det nok enda større planer. Alle prognoser tyder på at Russland vil være det europeiske bilmarkedet med størst vekst i årene som kommer – pluss 27 prosent på de neste fire årene – og med fotfeste i den enorme Togliattigrad-bedriften ligger de godt an til å betjene denne økningen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |