[]
[] [firmabil.no] []

Ny Grand Prix fra Pontiac


Terje Ringen - BilNorge



Selv om vår fokus er rettet mot Paris for tiden, lar vi ikke nyheter fra andre verdenshjørner gå upåaktet hen. Som at Pontiac denne uken har lansert sin 2004-modell av Grand Prix.

Niende generasjon påstår Pontiac nå å kommet frem til av denne middelsstore sedanen, et tall vi tar med en klype salt, for mange av ”generasjonene” er nok lettere ansiktsløftinger. Denne nye, som skal i produksjon tidlig neste år, har identiske mål med sin forgjenger. For, som GM sier, brukerne har fortalt dem at Grand Prix har perfekt størrelse.

Bygget på suksess
”Vi tok alt som var en suksess hos dagens Grand Prix og forbedret det,” sier David Whittaker som er ansvarlig for de middelsstore og de luksuriøse bilene til GM. ”Vi vet at Grand Prix har en lojal kundekrets, så vi fordypet oss i hva folk likte ved bilen og konsentrerte oss om å gjøre disse egenskapene enda bedre, innvendig, utvendig og under huden.”

Designet er rent, nesten kupéaktig, og demonstrerer Pontiacs designretning for det 21. århundre. Grillen, med to store luftinntak, er Pontiacs varemerke, og finnes også på øvrige modeller i serien, som den kommende GTO og konseptbilen Solstice. Bak dominerer store lykter i hvert hjørne og to doble eksosrør. Dekkene er montert på 16- eller 17-tommere, avhengig av modell og utstyrsnivå.

Interiøret er rustet opp med nye stoffer som gir en mer raffinert følelse enn hos forgjengeren. Instrumentene er større og omkranset av rammer i børstet nikkel, det samme metallet som du finner på detaljer i dørene og på gearspaken. Et Head-Up-Display (HUD) kan leveres som ekstrautstyr og gir nyttig informasjon mens føreren holder blikket festet på frontruten. Her kan du lese av hastighet, blinklys-signal, om fjernlyset er aktivert, utvendig temperatur og andre nyttige informasjoner.

Competition Group Package
Basis-modellen, SE, er borte fra 2004, og kunder kan nå velge mellom GT- og GTP-utgaver. Sistnevnte kan utstyres med en Competition Group Package som gir økt kjøreglede med maksimalt veigrep og optimal styrerespons. Det besørges av et sportslig understell med 17-tommers felger og dekk som er gode for hastigheter på inntil 230 km/t. Stabili-Trak Plus er navnet på de elektroniske hjelpemidlene som klistrer Grand Prix til bakken i utsatte situasjoner.

Og elektroniske hjelpemidler kan trenges, for Grand Prix GT yter 200 hk mens den kompressor-matede V6en i GTP-versjonen kan skryte av 250 hk. Maks dreiemoment for sistnevnte er 380 Nm. Det betyr at Grand Prix’s motorer starter der de fleste konkurrenter slutter.

Automatgear er selvsagt standard, men i Competition Group-modellene får du også paddle-shift på kjøpet. Og Pontiac lover at denne har den raskeste responsen i bransjen. Så synd da, at norske HK-avgifer effektivt bremser importen av spennende biler som Pontiac Gran Prix til Norge.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: