Dobbeltseier til Ferrari på Indy
Årets USA Grand Prix ble en ren parademarsj for Ferrari. Trolig var det en misforståelse mellom de to førerne som ga seieren til Rubens Barrichello med en margin på bare 11 tusendeler.
160.000 tilskuere hadde funnet veien til Indianapolis Speedway for å se løpet på en strålende fin dag. Ferrari hadde lagt beslag på fremste startrekke, og Michael Schumacher stakk rett i tet foran teamkollega, Rubens Barrichello. David Coulthard i McLaren kom ut som nummer tre, tett fulgt av de to Williams-førerne, Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya. Frank Williams har kritisert Ferraris team-orders, men det spørs om ikke han betenker seg etter episoden som inntraff i første sving på andre runde i dagens løp. Montoya forsøkte å bremse seg forbi Ralf Schumacher, men Ralf hadde ikke til hensikt å hjelpe sin teamkollega. Begge bremset svært sent, Ralf havnet utenfor banen, og snurret rett inn i sin teamkollega. Ralf mistet sin bakvinge og måtte slukøret ta seg inn i depotet mens Montoya kunne fortsette. Colombianeren mistet imidlertid flere plasser og befant seg på 7. plass. Etter to runder var rekkefølgen i tet Michael Schumacher foran Rubens Barrichello. Deretter fulgte Coulthard, Trulli, Räikkönen, Villeneuve og Montoya. Den amerikanske banen gir heldigvis mulighet for forbikjøringer, og nedover i feltet byttet flere førere plasseringer i løpet av de første rundene. I toppen var imidlertid situasjonen statisk, og de to Ferrariene dro jevnt og trutt fra resten av feltet. Ulike strategier Det var tydelig at teamene i dag satset på forskjellige strategier med hensyn til depotstopp. De fleste Bridgestone-teamene gikk for to stopp mens Michelin-teamene stort sett nøyde seg med ett dekkskift. Michael Schumacher tok sitt første stopp etter 27 runder mens Barrichello kjørte i depotet en runde senere. Begge hadde raske stopp, og kom tilbake på banen i ledelse. Like bak fulgte imidlertid David Coulthard som skulle klare seg med ett stopp. Først etter 42 runder kjørte skotten inn for sitt eneste besøk i depotet. Da alle hadde foretatt et stopp var fortsatt de to Ferrariene i tet. Coulthard i McLaren fulgte på 3. plass foran Montoya i Williams som effektivt hadde arbeidet seg oppover i feltet. Villeneuve i BAR fulgte på 5. plass foran Räikkönen (McLaren) og Trulli (Renault). Det var tydelig at Räikkönen hadde motorproblemer, for han hang ikke med i de raskeste partiene på banen. Og etter 51 runder var det sluttkjørt for den unge finnen da nok en Mercedes-motor sa takk for seg og gikk opp i en røyksky. Close race Da førerne tok fatt på siste runde var det jevnt mellom de to Ferrariene i tet. På oppløpsiden senket Schumacher farten og slapp Barrichello opp på siden av seg. Det så ut til at planen var at de to Ferrariene skulle passere målstreken side om side, men klokken viste at brasilianeren passerte målstreken 11 tusendeler foran tyskeren. Hvorvidt dette var planlagt eller et rent uhell, vil nok bli diskutert i lang tid. Coluthard kjørte inn til 3. plass foran Montoya, Trulli og Villeneuve. Barrichellos seier innebar at han sikret seg 2. plassen i årets VM. -Dette var ikke planlagt, sa Barrichello på pressekonferansen etter løpet. -I siste sving visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre da Michael slakket av på farten. Vi fikk ingen melding på radioen, så jeg må bare takke Michael for gesten. Da Michael Schumacher ble konfrontert med om han bevisst hadde sluppet Rubens forbi seg, svarte han hemmelighetsfullt: -Kanskje! Planen var å krysse målstreken likt, men vi lykkes ikke helt. Det viktigste var enda en dobbeltseier for teamet. Vi har oppnådd så utrolig mye i årets sesong. Hvorvidt det var smart av de to å bytte plass på målstreken foran 160.000 amerikanere, vil nok bli livlig diskutert. Teknisk direktør i Ferrari, Ross Brawn, sa etter løpet at dette ikke var hans regi, og at førerne i dag konkurrerte fritt. -Dere får be Michael om en forklaring, var den eneste kommentaren han hadde. Resultat USA Grand Prix:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |