[]
[] [firmabil.no] []

"Bruksanvisningen" for Gruppeunntaket på plass


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

EU-kommisjonen har nå offentliggjort en oppklarende brosjyre, kall det gjerne bruksanvisning, om det reviderte Gruppeunntaket (No 1400/2002).

EU-kommisjonen har nå offentliggjort et fyldig 87-siders dokument som belyser de nye forskriftene for salg og service av biler i EU/EØS-området. Det reviderte Gruppeunntaket trår som kjent i kraft fra og med i dag - 1. oktober, riktignok med ett års overgangsregler for å kunne tilpasse gjeldende avtaler og kontrakter.

Dokumentet inneholder ikke noen dramatisk informasjon som den opplyste leser ikke tidligere hadde kunnskap om, men det er allikevel en rekke detaljerte avklaringer og grensedragninger som blir gjort, selv om det understrekes at forklaringene ikke er juridisk bindende.

Ved hjelp av brosjyren skal offentligheten og alle involverte parter informeres om rettigheter og plikter som er forbundet med nyreguleringen. Konkurransekommisjonen forventer at de innskjerpede bestemmelsene vil resultere i øket konkurranse i nybilomsetningen og i ettermarkedet til fordel for forbrukerne, samt sikre frittstående aktørers tilgang til markedet og styrke forhandlers posisjon i verdikjeden.

Som konkurranseboss Monti uttaler i forordet; "Brosjyren skal underrette samtlige involverte i klar form om forordningens innhold. En omfattende informasjon er i lys av de dyptgående fornyelser som blir innført med forordningen, av avgjørende betydning. Brosjyren henvender seg til ulike involverte aktører med individuelle informasjonsbehov." Blant de involverte aktører tilhører ikke minst forbruker - som jo er hovedpersonen i endringene - selv om bilbransjen ofte oppfører seg som om de innehar hovedrollen. Det kanskje føles slik for enkelte !

Brosjyren har følgende oppbygging og innhold:

Både grunntanken, filosofi og mål samt strukturen i Forordning No 1400/2002 presenteres inngående i innledningen. De ulike kapitler av den nye forordningen presenteres deretter greit og oversiktig i form av spørsmål og svar med direkte henvisning til de respektive artikler og begrunnelser i forordningen. Det blir forklart hva som nå er tillatt og ikke tillatt på de enkelte områder som forordningen gjelder. Også de praktiske reglene i overgangsperioden blir behørlig behandlet.

Forøvrig omhandles rettighetene til forbrukerne og til de enkelte aktørene i salg og ettermarked (meglere, mellommenn, leasingselskaper, bilforhandlere, uavhengige verksteder, frittstående aktører etc.). Andre kapitler omhandler også de nye forskriftene for flermerkerepresentasjon, ny utformingen av forbindelsen mellom salg og service samt ikke minst lokaliseringsklausulen.

I tillegg inneholder brosjyren informasjoner om markedsdefinisjoner samt metodikk for beregning av markedsandeler som fritaksordningen er basert på. Et eget kapittel er viet reservedelsdistribusjon fra et teknisk perspektiv.

For øyeblikket finnes brosjyren kun i engelsk versjon på Internett-sidene til Konkurransekommisjonen, men en offentliggjøring i samtlige EU-embetsspråk (inkl.svensk og dansk) forventes om kort tid.

Fortsatt er det rom for juridiske fortolkninger på flere områder, og siste ord i denne saken er definitivt ikke sagt. Man har nå ett år på seg til operasjonell, taktisk og strategisk posisjonering - deretter er det alvor - ramme alvor.

Linker til aktuell informasjon:
"Bruksanvisningen"

Lovtekst Forordning 1400/2002

Konkurransekommisjonens pressemelding


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: