[]
[] [firmabil.no] []

BeUp blir BeRun


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ligiers BeUp er nok et av de kjøretøyene vi har hatt mest moro med, pr. kjørt kilometer. Nå er den gjort om til noe som egentlig ser enda magrere ut, BeRun heter den, presentert på Paris-utstillingen.

Ligier, som du kan lese alt om i kollega Vollas omfattende bilhistoriske utredninger, var vel den som virkelig satte ”naken” på kartet. Han lot en Ducati-monster idé bli virkelighet på fire hjul. Og han hadde vett nok på å la Giugiaro Design (som består i første rekke av dattera til Giorgetto Giugiaro) stå i spissen for designet. Derved ble det lekkert, og praktisk. Rørsystemer og presisjons-støpte plast-biter. En slags keiseren nye klær, her var det et lekkert karosseri uten at det var det.

Eneste bilen vi har deltatt med på Vårmønstringen (1. januar-løpet for åpne kjøretøy fra Universitetsplassen til Frognerseteren) som ikke bare var åpen ovenfra, men også åpen fra alle sidene samtidig.

Nå har Ligier lansert en som er enda mer åpen. Man skulle ikke tro det var mulig, men på egen hånd har de tatt det gamle BeUp-opplegget og skrelt av enda flere lag, til nesten ikke noe er tilbake, og kalt den BeRun (hadde ikke RunUp vært bedre?)

Samme kompakte målene, 260 x 147 centimeter lengde og bredde, og med tre motorvarianter, 4 kW og 45 km/t for de uten kjørekort. Med 15 kW og 90 km/t for de med B1-sertifikat (begrenset kjøring for 16-åringer) og med 37 kW og 140 km/t for de med full lapp.

310 kilos tomvekt og 50 hester burde være nok til et hvert trafikklys Grand Prix, og den er faktisk også ganske langbeint på landeveien. Sammen med det franske motorsport-forbundet skal det fra neste år arrangeres en BeRun klasse som skal ende opp i et europeisk mesterskap. Det burde bli ganske gøy, og dersom banene er små nok burde det kunne bli ganske publikumsvennlig også. Det vil i hvert fall bli nesten den eneste motorsport-klassen på denne siden av motorsykler, der publikum virkelig kan se at førerne jobber.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: