Bråstopp for Cunningham
Briggs S. Cunningham III har anlagt sak mot aksjonærer og sjefer i det lille Cunningham-selskapet som jobber med å bygge en ny amerikansk superbil, oppkalt etter hans far. Derfor er foreløpig alt utviklingsarbeid, og alle investeringer i prosjektet stanset. Saken er selvfølgelig litt pikant. Opprinnelig var det en gjeng entusiaster som ville blåse liv i det gamle Cunningham-navnet. Stor på 50-tallet, Le Mans med Cadillac-motoriserte biler – svære greier. Amatør-gjengen fikk plutselig et annet stempel da Bob Lutz, fortid i BMW, Opel, Ford og Chrysler kom inn i bildet som med-direktør. Han kan bil og han kan bilbransje. Og da han ble hodejaget av GM, og ansatt i fjor, gikk jommen Generalen også inn som stor aksjonær. Cunningham ble med andre ord seriøs. Alt var åpenbart fest og fryd da 70 år gamle Briggs III og Bob Lutz sammen dro teppet av prototypen på Detroit-utstillingen i fjor, men nå går han til retten med en påstand om at han ble lurt til å selge sine 775.000 aksjer i selskapet tilbake for en pris som lå langt under verdien. Han påstår at han ikke ble fortalt at et lån han hadde tatt opp, garantert av Cunningham-bedriften, og som gikk til oppstart av bedriften (!!) plutselig ville forfalle, at han derfor fikk alt for kort tid til å skaffe nye penger, og at han måtte selge aksjene til selskapet for 1 dollar pr. stk, samtidig som GM betalte 5 dollars for dem. Både GM og Cunningham-sjefene nekter for at de har gjort noe galt, og sier at de kommer til å kjempe hardt mot denne stevningen i retten. Men samtidig kunne ikke denne støyen kommet på en verre tid. For nå er selskapet på jakt etter 85 millioner dollars i oppstart-kapital, samtidig som de søker støtte hos underleverandører. Og for GM er det heller ikke helt bekvemt å bli spurt om hvorfor de brukte 2 millioner av aksjonærenes penger til et spekulativt prosjekt som, dersom det lykkes, kan gjøre en av deres egne toppfolk svært meget rikere. Inntil retten tar et standpunkt, vil det nok være minimale aktiviteter rundt dette prosjektet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |