[]
[] [firmabil.no] []

Touareg lansert, snart i Norge


Terje Ringen - BilNorge



Det har vært mye nytt å sette seg inn i for VW-forhandlerne gjennom året. Phaeton har så vidt begynt å rulle på tyske veier, det samme gjelder kruttønna Passat W8. Nå får de nok en doning som skal bringe salget deres til nye høyder. Bokstavelig talt.

Det er den luksuriøse delen av SUV-markedet Volkswagen kaster seg inn på med Touareg, og de lover topp fremkommelighet kombinert med komfort på nivå med luksuriøse sedaner og dynamikk som en sportsbil.

Fire motoralternativer
I startfasen leveres Touareg med to motoralternativer, en 3,2-liters V6 for bensin og en 5-liters V10 TDI-motor. Førstnevnte yter 220hk og har et maks dreiemoment på 305 Newtonmeter ved 3.200 omdreininger. Dieselversjonen er en kraftpakke på 313 hk med et maks dreiemoment på formidable 750Nm ved 2.000 omdreininger. Toppfarten oppgir VW til henholdsvis 201 og 220 km/t. Ytterligere to motorer kommer etter hvert i form av en 2,5-liters 5-sylindret TDI og en 4,2-liters V8 bensinmotor.

Alle Touareg leveres med 6-trinns gearkasse med enten manuell eller automatisk utveksling. Kreftene fordeles til alle fire hjul via VWs velkjente 4MOTION system og bilene er utstyrt med en egen off-road innstilling. Under normale forhold fordeles kreftene 50-50 foran og bak, men i ekstreme situasjoner kan alle krefter fordeles til den ene av de to akslene.

Luftdempere
V10 TDI-utgaven har luftdempere som automatisk tilpasser seg underlaget og garanterer maksimal komfort både på og utenfor veien. Når man starter i en bratt oppoverbakke sørger et system for å bremse hjulene inntil sjåføren har sluppet ut clutchen på biler med manuelt gear. I bratte utforbakker sørger motorbremsen for å holde hastigheten nede på et forsvarlig nivå.

VW lover at Touareg tar deg opp bakker med 45 grader stigning. Bilene er utstyrt med vanntette forseglinger som lar deg kjøre gjennom vann med en dybde på inntil 50 centimeter. I modeller med luftfjæring kan du forsere hele 58cm vann. Bakkeklaringen under bilen er 237mm for vanlige modeller og opp til 300mm for modeller med luftfjæring.

Luksus og komfort
Innendørs er det luksus og komfort på nivå med det du finner i Phaeton. Bilen kan blant annet bestilles med 4-soners klimaanlegg som automatisk gir ønsket temperatur for hver av sidene i baksetet. En annen mulighet er nøkkelfri adkomst som er standard på V10 TDI-utgaven. Nøkkelen er i dette tilfellet utstyrt med en transponder som automatisk åpner bilen når du tar på dørhåndtaket, og bilen startes med en trykknapp.

Touareg ruver godt i landskapet med en lengde på 4,75 meter. Bredden er 1,93 og høyden mellom 1,70 og 1,73 meter avhengig av understell. Akselavstanden er på 2,85 meter. Bagasjerommet har en kapasitet på 555 liter i V6-utgaven mens V10 dieselutgaven har plass til 500 liter.

Standard hjulutrustning er 235/65 R17 på V6-modellen mens TDI-utgaven har 255/55 R18 dekk.

Snart til Norge
Informasjonssjef Arne Lorvik hos Harald A. Møller forteller at de frøste eksemplarene av både Touareg og Phaeton kommer til Norge før årsskiftet og at begge modellene skal lanseres i februar. Da regner han med å ha den minste dieselvarianten tilgjengelig slik at prisene på Touareg vil starte på rundt 700.000 kroner. For Phaeton med 6-liters W12 motor må du trolig bla opp rundt 1,8 millioner mens V10 TDI-versjonen blir noe rimeligere.

Dette er med andre ord modeller som neppe vil påvirke markedsandelene til Volkswagen i Norge i vesentlig grad. Men viktige for å øke merkets image blir de sikkert.

FOTOALBUM: (KLIKK for store bilder)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: