[]
[] [firmabil.no] []

Trøbbel hos Fiat - og VW


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

Underlig parallell virksomhet hos VW og Fiat de siste dagene. Samtidig som Fiat kom opp med de siste tallene: 8.100 arbeidere må tåle enten permittering eller oppsigelse, kom VW med en oppsiktsvekkende melding om at Wolfsburg skulle stanse i hvert fall én uke etter jul.

Mens Fiat-aksjene fikk skikkelig juling i Milano, og de første demonstrasjonene startet på Sicilia, samtidig som fagforeningene ruster til fire timers generalstreik i morgen, hadde VW-aksjene det enda verre. 10 prosent raste de, på tross av at alle analytikere applauderte beskjeden. Den reviderte aksjeverdien var først og fremst et uttrykk for bekymring over fabrikkens evne til å ta seg inn i dagens vanskelige marked.

Det er liksom ikke noen særlig tvil om at en ny Golf hadde vært litt nyttigere akkurat nå enn en ny A8, en ny liten Lamborghini, en ny Bentley, en ny Bugatti, en ny Touareg og en nesten ny Phaeton – hvilket selvfølgelig verken Renault, Citroën eller Peugeot er enige i. De lever jo meget godt på akkurat dette.

Nå pakket VW meldingen inn i noe om at fabrikken, der det kommer ut en bil hvert 25 sekund når det arbeides, skulle holdes steng fra jul til 12. januar, for at man skulle drive klargjøring i forbindelse med nye montasjelinjer for den kommende Golfen – som kommer på markedet neste høst! Det ble faktisk sagt at årsaken ikke var synkende etterspørsel og at man måtte få ned lageret. Dette ble sagt omtrent samtidig som VW nektet å oppgi septembers salgsvolum, slik global statistikk hadde de sluttet med, fikk vi høre.

Bare for å illustrere at det er ikke småpenger man leker med her: et ti-prosent fall i aksjekrusen betyr at VW plutselig er blitt mer enn en milliard Euro mindre verd.

Hos Fiat er det ikke fullt så overraskende når det snakkes problemer. Torino har nå bedt Italias regjering gi fabrikken en krise-status, hvilket blant annet vil si at man lettere kan fjerne arbeidsplasser og at fagforeninger får mindre innflytelse en periode. Fiat har tegnet opp et scenario frem til desember neste år. De første 5.600 arbeiderne skal permitteres for et helt år, fra desember 2002, mens ytterligere 2000 skal inn i programmet juli neste år. I tillegg skal 500 arbeidere som nærmer seg pensjonsalderen få et tidlig-avgang tilbud.

Her snakker vi om en femdel av fabrikkens ansatte, og bare en av landets seks Fiat-fabrikker vil unngå inngrep. Men allikevel gjorde aksjene det bra i forhold til VW. Ikke mer enn 5 prosent ned, og det skyldes nok for det første at investorene tror at dette vil kunne gjennomføres. Og at grepene dermed vil føre til at Fiat-verdien kommer til å vokse solid før 2004. Det er det året GM kan utøve sin mulighet til å kjøpe de resterende 80% av Fiat.

Men det er lenge til 2004, Fiat bør selge mange biler før det.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: