[]
[] [firmabil.no] []

Japan GP: Ferrari igjen


Terje Ringen - BilNorge



Michael Schumacher hadde sikret seg pole position foran Japan Grand Prix. Da tyskeren i tillegg fikk en knallstart, kunne han cruise inn til sin 11. seier i seongen. Men den som fikk mest applaus på Suzuka var hjemmefavoritten Takuma Sato i Jordan.

Søndagen startet dramatisk for Giancarlo Fisichella i Jordan som blåste en motor allerede på oppvarningsrunden. Italieneren måtte løpe tilbake til depotet for å starte løpet i sin reservebil. Skotske Allan McNish i Toyota hadde en voldsom krasj i lørdagens kvalifisering, og F1-doktor Syd Watkins tillot ikke skotten å starte grunnet skader han pådro seg i det harde sammenstøtet. Dermed måtte Allan stå over sitt siste løp for Toyota som bytter ut begge sine førere foran neste sesong.

Knallstart

Da starten gikk på Suzuka åpnet umiddelbart Michael Schumacher opp en stor luke til sin Ferrari-kollega, Rubens Barrichello. Hele 2,3 sekunder var Schumis forsprang etter den første runden. Deretter fulgte David Coulthard i McLaren mens Ralf Schumacher i Williams tok seg forbi Kimi Räikkönen i McLaren og inntok 4. plassen foran Räikkönen og Montoya. Dermed la de tre største teamene beslag på de seks fremste plassene. Bak disse var det en tøff kamp mellom Takuma Sato i Jordan som la seg foran de to Renaultene med Jarno Trulli og Jenson Button. 

Allerede på 3. runde krasjet Felipe Massa i Sauber ut av løpet, og to runder senere var det tydelig at Olivier Panis hadde store problemer med sin BAR. Selv om teamet forsøkte å få orden på bilen hans, måtte Panis snart parkere. Neste fører til å få problemer var David Coulthard. Etter seks runder kjørte skotten i depotet og parkerte sin McLaren for dagen.

Tidlig depotstopp

Allerede etter 15 runder startet depotstoppene. Renault følte at deres førere ble bremset av Sato og tok derfor inn først Trulli og så Button for sine første stopp. Alle førere var innom depotet i løpet av de neste 10 rundene, og det ble klart at de fleste satset på to stopp i dag. Rekkefølgen i tet forble uendret etter stoppene med Schumi foran Barrichello. Ralf hadde avansert til 3. plass etter Coulthards brudd og ble fulgt av Räikkönen og Monotya. Renault profiterte på sitt tidlige stopp da både Trulli og Button kom seg forbi Sato.

Etter 28 runder var det sluttkjørt for Villeneuve da hans Honda-motor gikk opp i røyk, og fem runder senere blåste Renault-motoren til Trulli. Neste Honda-motor røk etter 38 runder da Fisichella måtte parkere på siden av banen. Etter hvert forsvant hele 9 førere slik at bare drøyt halve feltet kom seg til mål. Den siste som forsvant var Ralf Schumacher som måtte bryte fra det som lå an til en klar 3. plass bare 5 runder før målgang.

Fortjent seier

Schumacher kunne dermed kjøre inn til en fortjent seier foran Ferrari-kollega Barrichello, mens siste pallplass gikk til Kimi Räikkönen i McLaren. Montoya sikret seg 4. plass i løpet og 3. plass i årets mesterskap. Men gladeste mann på Suzuka i dag var japanske Takuma Sato i Jordan som tok sine aller første VM-poeng foran et begeistret hjemmepublikum. Poengene var også svært viktige for Jordan som sikret seg 6. plassen i konstruktør-VM bak Sauber og foran Jaguar. Jenson Button tok det siste poenget med 6. plass i sitt siste løp for Renault.

Dette har uten sammenligning vært Ferraris og Michael Schumachers sesong. Tyskeren sikret seg VM-tittelen allerede etter 11 løp, og Barrcihellos 2. plass ga Ferrari like mange poeng i konstruktør-VM som alle de andre teamene til sammen. Dominans må vi kunne kalle det. Nå tar sirkuset 5 måneder pause før de møtes  i Melbourne 9. mars 2003. En god del av den tiden skal nok Schumacher tilbringe på sitt hyttepalass i Trysil.

-Det har vært et utrolig år med 11 seire og pallplass i samtlige løp, sa en fornøyd Schumi etter løpet.  Teamet og Bridgestone har gjort en fantastisk innsats, og nå ser jeg frem til en lang vinter. Schumi benyttet også anledningen til å hilse til teknisk sjef Ross Brawn som i dag satt hjemme foran TV og så løpet grunnet ryggproblemer.

FIA-sjef Max Mosley og F1-sjef Bernie Ecclestone har lagt frem en rekke forslag til forandringer som skal gjøre neste sesong mer interessant. Bernie har gått så langt som å love at neste sesong skal bli langt mer interessant enn årets, og det trengs dersom Formel 1 skal beholde sin status som den sporten i verden med høyest TV-rating.

I oktober-utgaven av BIL finner du en fyldig rapport om årets F1-sesong.

Resultater Japan Grand Prix:

Pos

Fører

Nasj

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

Michael Schumacher

TYS

Ferrari

B

1:26:59,698

212,645 km/t

2

Rubens Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 0,506

3

Kimi Räikkönen

FIN

McLaren-Mercedes

M

+ 23,292

4

Juan P. Montoya

COL

Williams-BMW

M

+ 36,275

5

Takuma Sato

JAP

Jordan-Honda

B

+ 1:22,694

6

Jenson Button

UK

Renault

M

+ 1 runde

7

Nick Heidfeld

TYS

Sauber-Petronas

B

+ 1 runde

8

Mika Salo

FIN

Toyota

M

+ 1 runde

9

Eddie Irvine

UK

Jaguar-Cosworth

M

+ 1 runde

10

Mark Webber

AUS

Minardi-Asiatech

M

+ 2 runder

11

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 5 runder

Dekk: B=Bridgestone. M=Michelin


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: