[]
[] [firmabil.no] []

Ford og GM: sammen om 6


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Vi fortalte i går om at ikke bare skal GM komme med en ny V12 motor, 65 år etter den forrige, men at de også skal gjøre en 6-trinns automat. Dette kan nå korrigeres, den skal utvikles av GM og Ford i samarbeide – en enestående kombinasjon.

Det er meget uvanlig at amerikanske fabrikker går sammen for å utvikle komponenter. De kan nok gå sammen i store interesse-fellesskap, for å se på lav-vekt teknikk, eller brenselceller i fellesskap. Men å utvikle for eksempel felles drivlinje tilhører sjeldenhetene.

Det er vel egentlig første gang Ford gjør en slik avtale med fabrikker den ikke eier en eneste liten bit av. GM er derimot mer pragmatisk, de selger gearkasser til BMW, kjøper motorer fra Honda og bygger sin Pontiac Vibe, som er en nesten-Toyota, på en nesten-Toyota fabrikk.

Derfor overrasker det ikke når det viser seg at det var GM som tok initiativet til dette samarbeidet. ”Vi ville bruke hundrevis av millioner på dette, og det visste vi at Ford også ville gjøre, for alle må ha en slik transmisjon snart”, forklarte Thomas Stephens, GMs powertrain topp, som begrunner dette med at i forhold til de fire-trinns kassene man bruker i dag, vil en slik ny transmisjon kunne spare 6-8 prosent drivstoff – meget viktig nå som økonomiskruen stadig klemmes til.

Ford så åpenbart også poenget, allerede i januar i år var samarbeidet på gang. Avtalen sier at det er grunnarbeidet som skal gjøres felles, hver fabrikk skal hver for seg tilpasse gearkassen sine forskjellige produkter, og selvfølgelig gi den fabrikkens egen ”feel”. Ford skal betale GM en royalty for hver kasse de bruker, som betaling for den investeringen GM allerede hadde gjort i systemet da samarbeidet kom på lufta. Det er veldig sannsynlig stykkprisen - nå som det blir bygd minst dobbelt så mange slike kasser som hvis Ford hadde bygget sin egen - blir så mye lavere at det alene betaler royalty-summen.

I hvert fall virker hele samarbeidet så harmonisk at Fords Powertrain sjef, Dave Szczupak, uoppfordret antyder at dette prosjektet nok åpner veien til andre interessante samarbeidsområder.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: