En Honda i Bondeviks fremtid?
Hvis det er slik at vår statsminister ikke vil fly propell kan kanskje dette være av interesse for vår regjeringssjef – jeg mener, Honda er da tross alt forholdsvis nøkternt. Og de skal teste sitt nye jetfly for første gang, tidlig neste år. Honda som jet-leverandør er i hvert fall nytt. Nå er det kanskje farlig å satse regjeringens fly-fremtid på denne produsenten, Honda sier nemlig at de ikke enda har planer om å bli flyprodusent, men at den kommende innsatsen er en del av deres omfattende tekniske forskning og utvikling. ”Dersom det viser seg at forsøkene er vellykket og at konstruksjonen er så interessant at det kommer bestillinger, vil vi kanskje vurdere å selge det, men akkurat nå har vi ingen planer om å gå inn på business-jet markedet”, sier talspersoner for Honda. Honda har sitt eget testområde i North Carolina, og det er der disse flyforsøkene også skal finne sted. Det er første gang Honda får sitt eget fly i luften, men de har vært involvert i aerospace siden tidlig 80-tall, og motoren som benyttes i det nye flyet viste de for seks år siden. Den eneste grunnen til at du ikke visste det, var at da hadde vi ikke BilNorge oppe enda. Det nye flyet blir for øvrig en liten executive maskin, med 8-9 seter og masse kullfiber i skroget. Det later til at det hele er bygget av Honda selv. Derimot kan Toyota åpenbart glemme den norske regjeringen når det gjelder flysalg. For deres fly, som hadde sin vellykkede jomfrutur i mai i år (men det har vi fortalt dere om), er jo bare et lite enseters propellfly. Toyota, som innførte en rekke nye konstruksjons-prisipper og mye ny materialbruk på sin maskin, sier jo også at de ikke gjør dette for å revolusjonere fly-industrien, men at de gjør dette arbeidet for å utvikle nye metoder for sin kjernevirksomhet, bilproduksjon. Men det lukter da faktisk litt kommersielt også, når to av Japans store bilfabrikker omtrent samtidig begynner å se på lufttransport. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |