Bruktimport? Lær av Filippinene!
B.I.L. og alle de andre som synes myndighetene burde gjøre noe med den stadig økende bruktbilimporten, skulle kanskje ta en studietur til Manila. God lobbying fra bilbransjen har fått myndighetene til å stanse bruktimporten. Nå var ikke forholdene helt identiske. På Filippinene har nemlig bruktimporten skjedd ved at bruktbilene, stort sett fra Japan, har vært importert til en toll-fri enklave myndighetene har satt opp rett nord for Manila. Der har bilene vært bygget om fra høyre- til venste-ratt, og så solgt derfra til landets forskjellige provinser. Det var ikke akkurat det fritoll-området var ment til. Men bilindustriens holdning har allikevel relevans til holdningen til de norske interessene som synes at bruktimportørene nå har alt for mange fordeler: ”Det er ikke lenger overensstemmelser mellom intensjonene i brukimport-reglene, og virkeligheten”, har industrien, anført av de lokale produsentene, hevdet. De kan heller ikke vise til nedgang i nybilsalget, for det har økt med 8,1 prosent så langt i år, men ”det er helt åpenbart at nybilsalget ville økt mer hvis det ikke hadde vært for bruktimporten” sa president Nobuharu Tabata etter at ha blitt ferdiglobbet, ”vår nye regjering vil arbeide for å styrke den etablerte bransjen”. Derfor regner man med at landets president, Gloria Arroyo, vil underskrive en ny lov som, med meget få unntak, forbyr import av brukte biler til landet. Loven bør være klar i slutten av oktober. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |