Kina-Korea tur/retur
Mens en koreansk bilfabrikk er på full fart inn i Kina, er det en kinesisk bilfabrikk som er på full fart inn i Korea. Bak den ene står Daimlerchrysler, bak den andre synger GM. Hyundai har nå fått tillatelse til å begynne å produsere på fastlands-Kina. De skal inn i en felles produksjonsenhet sammen med Beijing Automotive Industry Holding, og det er Sonata og Elantra som skal produseres. Allerede i slutten av året skal de første bilene være produsert – man sikter faktisk mot 2.000 biler i år, og på sikt er planene ganske formidable. Innen 2010 skal det produseres 500.000 Hyundaier i Kina, sier koreanerne. Hyundai skal i første omgang investere 100 millioner dollars i fellesskapet, men når vi står rett foran 2010 skal den store Korea-bedriften ha lagt ned 1,1 milliarder dollar i den nye bedriften. Da er det imidlertid ikke bare bilfabrikk vi snakker om, til den tiden skal Hyundai også ha oppe et nettverk av underleverandører som de sannsynligvis vil ha økonomiske interesser i, for bedre å kunne kontrollere kvaliteten. Hyundai er vel den første koreanske bilfabrikken som skal produsere i Kina, og det er på høy tid. For i dag er Kina det nest største eksportmarkedet til Sør-Korea, etter USA. 14 prosent av Koreas eksport går til fastlands-Kina. Men nå begynner bilhandelen å vise tegn til å gå begge veier. For i forbindelse med Daewoo-operasjonen har GM fått med seg sin kinesiske partner, Shanghai Automotive Industry Corp. Group til å investere i den koreanske GM-filialen. Kineserne kommer til å investere nesten 60 millioner dollars på en 10% andel av Daewoo. I dag bygger SAIC først og fremst Buick-modeller sammen med GM og VW-modeller, men fabrikken er blant Kinas tre største bilfabrikker, og er en av dem som myndighetene har blinket ut til å bli en global operatør. Denne investeringen er ikke en de regner med å tjene raske penger på, men det er en som for det første vil skaffe Daewoo greiere tilgang til det meget raskt ekspanderende kinesiske markedet, og som kan gi kineserne tilgang på teknologi, og deleleveranser, som ellers hadde vært fjerne. Dessuten betyr det sikkert at Daewoo vil kunne få i gang sine to motor og komponent-fabrikker i Shandong ganske snart igjen. Det har vært investert nesten 1 milliard dollars i dem, men de har stått stille nå i over et år, på grunn av Daewoo-problemene. SAIC er en storebror i forhold til Daewoo. I fjor solgte de godt over 300.000 biler, og med kinesisk bokføring tjente de nesten 7 milliarder kroner. Deres mål er ubeskjedne 1 million biler produsert i 2007 – det er med andre ord nok en sterk alliert Daewoo har fått med seg. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |