Renault fornyer Clio V6
Hvis du blir bedt om å ramse opp franske sportsbilprodusenter, kommer neppe Renault øverst på lista. Men Clio V6 hører definitivt hjemme i denne kategorien. Nå kommer den som generasjon 2. Den ”gamle” har vært på markedet snaut to år og er produsert i et antall av 1630 enheter ved Alpine-fabrikken i Dieppe. 12 biler om dagen er kapasiteten når den nye settes i produksjon, så den blir utvilsomt et sjeldent syn, i alle fall på norske veier. Som navnet antyder er bilen utstyrt med en V6-motor med et volum på 3 liter. Kraftpakken er plassert midt i bilen for å gi optimale kjøreopplevelser, så du må velge om du skal ha med en venninne eller bikkja når du spinner av gårde på tur. 255 hester og et maks dreiemoment på 300 Newtonmeter ved 4.650 omdreininger gjør nye Clio V6 enda mer potent enn sin forgjenger. 0-100 km/t gjøres unna på under seks blank og du har krefter nok over hele registeret. Utseendemessig er den mest forandret i fronten som har en del fellestrakk med en ordinær Clio. Men V6en skiller seg ut med svære luftinntak i den lave spoileren. Dessuten er xenonlys standard i frontlyktene. Luftinntak har den også bak de to dørene for å gi tilstrekkelig med kjøling til kraftpakken. Bakfra dominerer to eksosrør, og på nye Clio V6 er de forkrommet. Understellet har også gått gjennom en utvikling siden generasjon én, og 18-tommers OZ ”Superturismo” spesialfelger gir godt grunnlag for solid bakkekontakt. Michelin har utviklet egne Pilot Sport dekk for Clio V6. Interiøret er også fornyet med et enda mer sportslig preg enn hos forgjengeren. Sportssetene er trukket med lær og alcantra og sportsrattet er også skinntrukket. Gearkule og pedaler er utført i aluminium som seg hør og bør for en bil i denne klassen. Detaljer i bilens lakkfarge er også med på å raffinere bilens interiør. Nye Clio V6 skal selges fra slutten av året, og den leveres i fargene Titanium grå, Iliade blå og Mars rød. Du kommer til å registrere det når du møter en på gata. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |