Volvo og SAAB: dårligst på whiplash
En ny engelsk test viser klart at Volvo og Saab tilhører de bilmerkene som er dårligst når det gjelder å utsette sine passasjerer og førere for whiplash-skader. Eller for å si det på en annen måte: svenskene er på topp når det gjelder å beskytte mot whiplash. Thatcham er et engelsk bilskade-senter, der de for eksempel driver med forskning rundt alternative skadedeler, forteller om hvor trygg bilen din er mot innbrudd, eller sjekker tilbudene på whiplash-skader for de forskjellige biltypene. Nå har de sin nye NCWR klar, det betyr New Car Whiplash Rating, og det viser seg at ikke flere enn ca. halvparten av de 277 2003-modellene som er sjekket får karakteren Bra. En firedel får såvidt Tilfredsstillende eller Marginalt, hvilket betyr at en firedel kommer ut av denne testen med stryk-karakter. Her testes forøvrig bare bilkonstruksjonen, konstruksjonen på de som bruker bilen er dessverre ikke fullt så enkel å gjøre noe med: det viser seg, sier Thatcham, at nesten tre firedeler av de som setter seg inn i en bil unnlater å justere hodestøtten slik at den stemmer med deres oppbygning. Med andre ord, uansett hvor Førsteklasses bilen kommer ut i testen er det nesten 75% sjanse for at den ikke vil få vist det ved en kollisjon, fordi idioten ikke benytter seg av beskyttelsestilbudet. I England, forteller Thatcham, registreres det 200.000 nye whiplash-skader hvert år, i tillegg til smerter og lidelser og alt det der, koster det forsikringsselskapene 1,6 milliarder pund årlig. Du kan selv sjekke ut denne testen på www.thatcham.org - gå til NCWR og klikk deg inn på Rating Search. La deg ikke skremme av at de ber deg sjekke modell for modell. Velg først en av de fire karakterene og så ber du om Alle Merker og Alle Modeller, så får du en liste over alle bilene som har fått den karakteren. Etter en stund har du fire lister med biler som enten er Good, Acceptable, Marginal eller Poor, så har du i det minste noe å snakke med bilforhandleren din om, neste gang du ser ham. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |