[]
[] [firmabil.no] []

BMW bommet på Mini-salget


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er ganske pinlig, på en hyggelig måte, at BMW nå for tredje gang på et år må justere salgsmålet for Mini. Justere det oppover. Salget overstiger alle forventninger.

Hyggelig er det også for en del av oss å slå fast at verdens tetteste markedsundersøkelser ikke holder. Kunder gjør ofte noe helt annet enn det de antyder når de blir spurt på forhånd.

For BMW skaper det selvfølgelig noen problemer at de stadig må øke produksjonen, det er liksom ikke bare å skru på komfyren, men det er sikkert et ganske hyggelig problem.

For bare en måned siden tok BMWs folk godt i og fortalte oss at de skulle selge 130.000 Minier i år. Vesentlig over det opprinnelige salgsmålet, men ikke vesentlig nok over. For nå skal 2002 ende på 140.000 Minier får vi vite. De som husker litt tilbake har stor glede av å minne BMWs verdensmester på at det opprinnelige salgsmålet for denne engelske biler var 100.000 biler i år.

BMW sier at denne første generasjon Minier (man regner med at levetiden på den vil bli 7 år) bidrar med svært små marginer i forhold til BMWs andre modell-linjer. Men noen Euro blir det sikker. I November vil BMW-tallene for tredje kvartal komme. Alle venter nye rekorder, og muligens kan vi også lære litt mer om Mini-bidraget der.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: