GT40 setter prisrekord
Aldri tidligere har en bil fra en amerikansk masseprodusent kostet over 100.000 dollars (med mindre vi begynner å gange opp dollarverdier fra før krigen, sannsynligvis). Men nå viser det seg at Fords kommende GT40 blir den første USA-massemerkevarebilen med sekssifret pris. Nå begynner Ford for alvor å slippe detaljer om produksjonsutgaven av den konseptbilen de viste i Detroit i vinter. Den som ikke bare het GT 40, men som så ut som en genspleisa utgave av den opprinnelige ca. 1966-modellen. Den som Ford bygget fordi han ble muggen da Ferrari ikke ville selge Ferrari allikevel. Så effektiv var den hevnen at i det ene Le Mans etter det andre måtte Ferrari ete støvet etter disse amerikanerne. Konseptet ble vist i januar, allerede tidlig på våren ble det klart at den skulle i produksjon og i juli ble det klart at både utviklingskontrakten og produksjonsoppdraget for den bærende chassis/karosseri-konstruksjonen gikk til engelske Mayflower. Også helt i takt med historien, den opprinnelige GT 40 fikk karosseriet sitt bygget hos Abbey Panels (som vel har bygget flere engelske Le Mans vinnere enn noen andre – men det er det ingen andre enn dere som vet). Så, i forrige uke, kunne Ford fortelle sine 4000 amerikanske forhandlere, under et stevne i Las Vegas, at bilen vil bli solgt av Fords beste forhandlere. Målt på høyt salgsvolum og høy kundetilfredshet. Meget høy åpenbart, bilen skal det bare bygges 1000 av hvert år. Som en trøst for noen dårlige forhandlere skal et par biler også inn i en pott, der kan alle forhandlerne delta i trekningen! Samtidig kunne Ford fortelle at bilen skal ikke hete GT40, den skal ganske enkelt hete Ford GT! Jeg har ikke tall på hvor mange biler som har hatt bare GT som navn etter familienavnet. Opel GT er kanskje det vi kjenner best her hjemme. Ford GT har vel aldri vært brukt før, men det er vel et par hundre forskjellige Forder som har hatt GT-navnet sitt stolt hengende etter Torino, eller Puma eller Cortina eller Escort eller noe. Men sånn sett er også Ford GT et historisk riktig navn. Den Lolaen som Ford kjøpte høsten 1963, og som var grunnlaget for den første GT40, og hele det etterfølgende programmet, het nemlig også bare GT. Og så forteller de nå at denne 500-hesters bilen, som skal slippes løs på kundene i 2004, skal priser på oversiden av 100.000 dollars ”men godt under 150.000”. Den får med andre ord minst 20.000 dollars skryte-overlegenhet i forhold til den nye Viper, men den låter jo som et røverkjøp i forhold til en ordinært importert 360 Maranello. Den har en listepris på 140.000. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |