Derfor ble en GT40 bare til GT
Vi nevnte det nylig, at Ford ikke bare kunne fortelle at deres kommende superbil, GT40, skulle koste komfortabelt under 150.000 dollars, men over 100.000. Man hadde også fjernet 40 fra navnet, slik at den bare skal hete Ford GT. Nå kan vi også fortelle hvorfor. Etter at Ford hadde bygget 133 (det vil si, det endte med 134) av de originale GT40-modellene, og hadde store problemer med å bli kvitt de siste, glemte de alt om den modellen. Og ingen hadde vel den gang tenkt på å registrere navnet. Så begynte kit-car virksomheten for alvor. Lamborghinier ble etterliknet, Cobraer dukket opp i bøtter og spann, mange wannabe Ferrarier ble født som dårlige plast-kopier, og det begynte også å bli ganske mange GT40-kloner. En av de bedre kopi-produsentene ble Safir Engineering i England, som ikke bare gjorde glimrende gen-manipulerte GT40-biler, de tok også den gamle chassisnummer-serien og fortsatte den. Såpass vellykket var denne operasjonen at i 1985 fikk de registrert GT40-navnet, og forsvarte det intenst mot alle som bygget det de oppfattet som mindreverdige forfalskninger. Da Ford lanserte sin nye GT40 med masse jubel på årets Detroit-utstilling skjedde det i en festrus av GT40-cocktail, med oppskriften distribuert vidt og bredt, og presangen til journalistene var kopi av hjulsenteret med et tydelig GT40 emblem på. Da Ford 45 dager etter presentasjonen fortalte at bilen skulle i begrenset produksjon var det GT40 de snakket om. Men nå plutselig er det GT som skal fordeles i et antall av 1000 enheter hvert år. Fordi 40-tallet ville ha kostet Ford 40 millioner dollars. Safir Engineering ble nedlagt i 1999, men alle rettigheter ble overført til et USA-selskap som heter Safir GT40 Spares, som bygger deler som også benyttes på de originale GT40-modellene. Ford kjente godt til dem, og gjorde en deal med selskapet som tillot dem å bruke GT40-navnet ved Detroit-lanseringen av konseptbilene. Men den gang var det ikke snakk om produksjon, og selv om Ford i dag sier at de hadde inntrykk av at avtalen med Safir var altomfattende, hadde herrene Pack, Sadler og Wood, som driver Safir i dag, en helt annen oppfatning. 40 millioner for navnet, takk. Nå er det noe mystisk ved hele denne historien, for tidlig i januar i år fikk Ford registrert GT 44 som merkenavn i USAs patentkontor. Hvorfor i all verden de gjorde det, dersom de regnet med at GT40-navnet var i boks, er ikke lett å forklare. En annen løsning hadde jo vært å kalle den nye GT 42. Den opprinnelige het jo GT40 fordi den var 40 inches høy. Den nye, viste det seg, raget 42 inches i høyden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |