Nok til å redde F1?
FIAs Formula One Commission møttes i London mandag for å enes om grep som skal redde sporten fra den fallende publikumsinteressen. Radikale forslag var fremmet på forhånd, men de fleste ble forkastet. Frontfigurene innen sporten, Bernie Ecclestone og FIA-sjef Max Mosley hadde fremmet en rekke radikale forslag som ville snudd opp ned på hele Formel 1 slik vi har kjent grenen gjennom over 50 år. Vekttillegg og førere som byttet stall for hvert løp var de mest radikale utkastene. Dette kunne selvsagt ikke rådet enes om, noe heller ingen hadde trodd på forhånd. Men en del endringer ble likevel rådet enige om, og noen av disse vil nok medføre litt mer spenning. I alle fall for de som kjøper en weekend billett til løpene og som så langt gjerne har gjespet seg gjennom fredag og lørdag på banen.
Kvalifisering I F1 skal kvaliken fungere slik at på fredagen starter bilene i den rekkefølgen de har i VM-sammendraget. Den med flest poeng starter først etterfulgt av nummer to, tre osv. I årets første løp starter førerne etter rekkefølgen i 2002-mesterskapet. På lørdagen kjører også en og en fører ut på banen, denne gang basert på resultatene fra fredagens kvalifisering slik at den som oppnådde beste tid dagen før, starter sist og så videre ned til langsomste fører som får den tvilsomme gleden av å åpne showet på lørdagen. Resultatet av lørdagens kvalifisering vil gi startrekkefølgen i søndagens løp. Tradisjonelt blir banene raskere jo lenger ut i kvalifiseringsomgangen man kommer, så systemet vil gi fordeler for den som ligger nederst på tabellen. En annen viktig faktor kan bli værforholdene som kan endre seg dramatisk i løpet av de to kvalifiseringstimene.
Trening/testing Den regelen vil nok kun appellere til teamene med dårligst økonomi, og spørsmålet er om tilslutningen blir høy nok til at den kan gjennomføres. Ganske sikkert er det i alle fall at verken Ferrari, McLaren eller Williams blir å finne på frokostmøtene på fredager.
Dekk Dette medfører selvsagt en mer kompleks logistikk for Bridgestone og Michelin, men kan hjelpe Williams og McLaren til å nærme seg Ferrari.
VM-poeng Det gamle systemet ga 10 poeng for seier og fortsatte med skalaen 6-4-3-2-1 for de neste plassene slik at de seks øverste på lista scoret poeng i hvert løp. Fra 2003 innføres et nytt system som fortsatt gir 10 poeng for seier, men som videre fordeler seg slik: 8-6-5-4-3-2-1. Det betyr at de 8 beste får poeng i hvert løp, og vil applauderes av best-of-the-rest-team som for eksempel Jordan, Sauber og Renault som har slitt med å score så lenge Ferrari, Williams og McLaren har fått begge sine biler til mål.
Team orders Det er prisverdig at FIA foretar grep på dette området, men hvordan de skal håndheve regelen i praksis forblir en gåte. ”Tekniske feil” og ”uheldige depotstopp” vil jo alltid forekomme i F1, og med dagens avanserte fjernstyring kan det meste gjøres fra depotet uten at føreren kan forhindre det som skjer. Men muligens slipper vi en reprise av den pinlige eisoden fra Østerrike?
Belgia Grand Prix Dermed står i øyeblikket bare 16 løp på 2003-kalenderen, og noen erstatning for Belgia blir nok vanskelig å finne med mindre myndighetene der foretar en kuvending i saken. Med Spa forsvinner førernes favorittbane fremfor noen andre, og den kommer neppe tilbake selv når tobakksreklame forsvinner fra F1 etter 2006-sesongen.
Nye aktører
Gode nok tiltak? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |