[]
[] [firmabil.no] []

Nok til å redde F1?


Terje Ringen - BilNorge



FIAs Formula One Commission møttes i London mandag for å enes om grep som skal redde sporten fra den fallende publikumsinteressen. Radikale forslag var fremmet på forhånd, men de fleste ble forkastet.

Frontfigurene innen sporten, Bernie Ecclestone og FIA-sjef Max Mosley hadde fremmet en rekke radikale forslag som ville snudd opp ned på hele Formel 1 slik vi har kjent grenen gjennom over 50 år. Vekttillegg og førere som byttet stall for hvert løp var de mest radikale utkastene. Dette kunne selvsagt ikke rådet enes om, noe heller ingen hadde trodd på forhånd.

Men en del endringer ble likevel rådet enige om, og noen av disse vil nok medføre litt mer spenning. I alle fall for de som kjøper en weekend billett til løpene og som så langt gjerne har gjespet seg gjennom fredag og lørdag på banen.

Kvalifisering
Det vil fra neste år bli to kvalifiseringsomganger, en på fredag og en på lørdag. Begge skal i utgangspunktet kjøres fra 13:00 til 14:00. Mens førerne til nå i praksis har hatt fire forsøk hver, får de etter de nye reglene langt mer begrensede muligheter gjennom bare ett forsøk hver av dagene. På den annen side slipper de trafikk, for nå skal en og en fører på banen av gangen. Systemet har tidligere vært benyttet i blant annet STCC under betegnelsen Super Pole som var en publikumssuksess.

I F1 skal kvaliken fungere slik at på fredagen starter bilene i den rekkefølgen de har i VM-sammendraget. Den med flest poeng starter først etterfulgt av nummer to, tre osv. I årets første løp starter førerne etter rekkefølgen i 2002-mesterskapet.

På lørdagen kjører også en og en fører ut på banen, denne gang basert på resultatene fra fredagens kvalifisering slik at den som oppnådde beste tid dagen før, starter sist og så videre ned til langsomste fører som får den tvilsomme gleden av å åpne showet på lørdagen. Resultatet av lørdagens kvalifisering vil gi startrekkefølgen i søndagens løp.

Tradisjonelt blir banene raskere jo lenger ut i kvalifiseringsomgangen man kommer, så systemet vil gi fordeler for den som ligger nederst på tabellen. En annen viktig faktor kan bli værforholdene som kan endre seg dramatisk i løpet av de to kvalifiseringstimene.

Trening/testing
Fredagens trening fra 11:00 til 12:00 og lørdagens treningsøkter fra 9:00 til 9:45 og fra 10:15 til 11:00 fortsetter som i dag. I tillegg åpner FIA for to ekstra testtimer fredag morgen for de teamene som ikke foretar mer enn 10 private testbildager i perioden 1. mars til 1. november. (Benyttes to testbiler på en dag, regnes dette som to testdager.) Forutsatt at minst tre team gir FIA et slik løfte vil disse teamene kunne anvende sine løpsbiler og reservebil samt at de kan benytte både sin ordinære førere og sin testfører på en to timer lang test fredag morgen.

Den regelen vil nok kun appellere til teamene med dårligst økonomi, og spørsmålet er om tilslutningen blir høy nok til at den kan gjennomføres. Ganske sikkert er det i alle fall at verken Ferrari, McLaren eller Williams blir å finne på frokostmøtene på fredager.

Dekk
Til nå har det vært slik at hver av de to dekkprodusentene, Bridgestone og Michelin, kun har fått stille med to alternative dekktyper til samtlige av sine team hver helg. Dette har medført at Bridgestone som kun forsyner ett av toppteamene, Ferrari, har levert en optimal gummiblanding til italienerne mens de fremste Michelin-teamene, Williams og McLaren, har måttet inngå kompromisser. De nye reglene som innføres gjør at teamene individuelt kan velge de to dekktypene som passer best for deres biler på den aktuelle banen.

Dette medfører selvsagt en mer kompleks logistikk for Bridgestone og Michelin, men kan hjelpe Williams og McLaren til å nærme seg Ferrari.

VM-poeng
Ferrari tok i 2002-sesongen like mange VM-poeng som alle de andre teamene til sammen. Den bragden skal de slite med å gjenta neste sesong, for ikke bare krymper differansen mellom en første- og en annenplass i et løp, det skal også deles ut poeng til flere aktører.

Det gamle systemet ga 10 poeng for seier og fortsatte med skalaen 6-4-3-2-1 for de neste plassene slik at de seks øverste på lista scoret poeng i hvert løp. Fra 2003 innføres et nytt system som fortsatt gir 10 poeng for seier, men som videre fordeler seg slik: 8-6-5-4-3-2-1. Det betyr at de 8 beste får poeng i hvert løp, og vil applauderes av best-of-the-rest-team som for eksempel Jordan, Sauber og Renault som har slitt med å score så lenge Ferrari, Williams og McLaren har fått begge sine biler til mål.

Team orders
Såkalte ”Team orders” som griper inn i løpsresultatet er forbudt fra 2003. Systemet har vært flittig benyttet av Ferrari i årets sesong, blant annet da Barrichello måtte slippe Schumacher forbi seg på målraka i Østerrike. Ved en rekke anledninger har vi også sett de to kjøre pent i tog uten å prøve å foreta forbikjøringer gjennom store deler av løpet.

Det er prisverdig at FIA foretar grep på dette området, men hvordan de skal håndheve regelen i praksis forblir en gåte. ”Tekniske feil” og ”uheldige depotstopp” vil jo alltid forekomme i F1, og med dagens avanserte fjernstyring kan det meste gjøres fra depotet uten at føreren kan forhindre det som skjer. Men muligens slipper vi en reprise av den pinlige eisoden fra Østerrike?

Belgia Grand Prix
Det mest spektakulære løpet på F1-kalenderen, Belgia GP på Spa, ofres i tobakkens tjeneste. Myndighetene i Belgia innfører totalforbud mot tobakksreklame fra 1. august 2003, noen uker før den planlagte VM-runden. Den belgiske lovendringen medførte at samtlige team måtte være enige om å kjøre løp der uten tobakksreklame, noe de ikke ble.

Dermed står i øyeblikket bare 16 løp på 2003-kalenderen, og noen erstatning for Belgia blir nok vanskelig å finne med mindre myndighetene der foretar en kuvending i saken. Med Spa forsvinner førernes favorittbane fremfor noen andre, og den kommer neppe tilbake selv når tobakksreklame forsvinner fra F1 etter 2006-sesongen.

Nye aktører
Mens Spa blir borte fra neste sesong, vil trolig nok en europeisk VM-runde forsvinne fra 2004-sesongen. Da kommer nemlig to nye aktører inn som begge har inngått langsiktige avtaler med Bernie Ecclestone, Bahrain i Midt-Østen og Shanghai i Kina. Dette er selvsagt viktige markeder for sporten og deres sponsorer med tanke på det enorme folketallet i regionene.

Gode nok tiltak?
Det gjenstår å se om de nye regelendringene er nok til å redde Formel 1s posisjon som den mest sette TV-sporten. Det hjelper lite om Schumi må starte midt i feltet dersom han har en like overlegen Ferrari som i årets sesong. Det viktigste blir derfor at teamene bak Ferrari, først og fremst Williams og McLaren, klarer å komme tilbake til sine gamle høyder fra 80- og 90-tallet. Og at FIA viser at de mener alvor når de forbyr teamordres. En pekepinn får vi når sesongen starter i Melbourne 9. mars neste år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: