[]
[] [firmabil.no] []

Toyota setter yen-rekorder


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Først og fremst takket være svak yen og sterkt USA-salg kan Toyota fortelle om rekord-omsetning, og tilhørende rekord-resultat for første halvpart av dette forretningsåret.

Japanske (og koreanske) rapporter fra bokholderiet er som å lese gamle Onkel Skrue historier. For eksempel var Toyotas omsetning for de første seks månedene av inneværende forretningsår 7,88 trillioner yen. Nettoresultat i den samme perioden var på bare 553,7 milliarder yen. Det første tallet var 15% høyere enn i fjor og kan oversettes til 65 milliarder Euro, mens resultatet har økt med 90% og tilsvarer 4,6 milliarder Euro. Det må nok også bety at det ligger en del kost-kutt gevinst her, rekordresultatet kan ikke bare skyldes valuta og fetere modellmiks.

Det som kanskje er mest spennende fra halvårsrapporten er at man ser at konsernets bevisste arbeid for å bygge Toyota ut til å bli en global operatør. I USA er de sterke med lang historikk, det økte salget med 17% i perioden og de regner med fortsatt økning slik at årets volum der kommer til å ende på ca 1,97 millioner biler, hvilket er 30.000 fler enn de regnet med for et halvt år siden.

Men totalt endte det oversjøiske salget (målt i enheter) på 1,99 millioner biler – en økning på 23,5%. Det totale salget i halvåret endte på 3,01 millioner biler, noe som betød en økning på 12,1% eller 326 000 biler. Samtidig sa denne, verdens tredje største bilfabrikk, at de regnet med å selge 6,2 millioner biler i dette forretningsåret. For bare tre måneder siden sa de at tallet ville bli 6,11 millioner.

Men selv om de spår ganske detaljert om salgsvolumet fremover er Toyota på linje med andre japanske fabrikker i at de ikke kommer med økonomiske prognoser. Men det alene kan ikke være grunnen til at aksjekursen faktisk sank etter at halvårsresultatet ble offisielt bekreftet (ganske mange ble litt sure fordi resultatet åpenbart ble lekket godt i forkant til forretningsavisen Nihon Keizai). Sannsynligvis er Nissan-aksjene enda mer attraktive enn Toyotas. Toyota er tradisjonelt en langsiktig investering, aksjonærene der har aldri blitt skuffet, men Nissan er åpenbart enda mer spennende.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: