Ny Move fra Daihatsu
Den gamle Move hadde jo noen øyeblikk av storhet. Den bitte lille boksen solgte i perioder mer enn Corolla, og den klarte å bli en kultbil i USA. Så kom konkurrentene med atskillig lekrere greier, og Move falt av. Nå er den klar i nytt og moderne opplag. Move var på mange måter en slags pioner. Den første virkelig moderne mini-boksen, frekt utseende, masse innvendig rom og frisk handling. Men så rappet Subaru oppskriften med Pleo og Honda kom etter med Life og Move sakket akterut. En slapp oppgradering i 2000 hjalp svært lite. Men den nye utgaven, som nå er lansert, kan kanskje hente noe av den gamle glorien tilbake. Dette er produksjonsutgaven av konseptbilen Muse, som Daihatsu viste i Tokyo i fjor. Bilen er plassert i Mikro-klassen i Japan, der er det fremdeles er et visst volum, men selv i det segmentet som er preget av volum-kunstnere (det er ikke til å tro hva man kan få pakket inn i så små yttermål) er den nye Move utrolig, sier de som har prøvd den. Og overheng foran eller bak finnes nesten ikke lenger samtidig som 239 cm akselavstand hjelper til å nå et meget akseptabelt komfort-nivå. Det er lagt størst vekt på å gjøre bilen praktisk, med store dører som åpnes lenger enn man trodde var mulig, og med en rekke praktiske oppbevarings- og stablingsmuligheter. Men for de kundene som ønsker en slik bil for å stadfeste sin street-cred finnes det selvfølgelig de vanlige turboladene bombene også med fjæringen så lav at du nesten ikke kommer over en tom sigaretteske. I standardutgave gir motoren 58 hester og den høres ganske villig ut med rødlinjen på 7.500 omdreininger. 23 km pr liter gjør den jo også ganske gjerrig. Og med en trinnløs remtransmisjon skulle den bli ganske grei i tett bytrafikk. Så får vi se da, hvor sterkt den gjør seg gjeldende i denne klassen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |