[]
[] [firmabil.no] []

Splitter ny Avensis


Terje Ringen - BilNorge



Toyota har sluppet de første detaljene og bildene av sin nye Avensis. Modellen kommer i tre forskjellige utførelser og er klar for norske forhandlere våren 2003.

Dette er neppe noen god nyhet for konkurrentene i det mellomstore familiebilsegmentet, for Toyota gjør allerede et solid innhugg i den norske registreringsstatistikken. Deres bestselger Corolla er hittil i år Norges suverent mest solgte bilmodell. Yaris innehar femteplassen og dagens Avensis ligger på 7. plass mellom Mondeo og Polo.

Toyota lover å sette nye standarder i bilkvalitet med sitt nye europeiske flaggskip. Det gjelder på alle områder fra sammenføyning av karosseriplater til kjøreegenskaper. Nye Avensis er som sin forgjenger utviklet spesielt med Europa i tankene. Her skal også produksjonen foregå ved konsernets Burnastone-fabrikk i utkanten av Derby i England. Dagens Avensis er solgt i et antall av drøye 450.000 siden introduksjonen i 1997. For den nye modellen er salgsmålet 130.000 biler pr år.

Tre karosserivarianter
Nye Avensis blir som sin forgjenger levert i tre karosseriutgaver, 4-dørs sedan, 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Som ved Corolla-lanseringen i fjor vår skal alle tre introduseres samtidig og samtlige biler skal bygges ved det engelske anlegget. De første bildene forteller om et ganske tidløst design. Fronten er rund med en stor Toyota-T sentralt plassert i grillen. Sedanen har en profil som minner om Camry med en progressiv linke som ender i en høy bakstuss, noe som gir rom for et stort bagasjerom, hele 520 liter rommer det i både sedan og stasjonsvogn. Stasjonsvognen har myke, elegante linjer og en moderne hekk.

Bilen har vokst i alle retninger sammenlignet med sin forgjenger. En lengde på 4,63m er en økning på 11cm. Bredden er 1,76m mens høyden er 1,48, et tillegg på 5cm i begge retninger. Den nye stasjonsvognen har fått en lengde på 4,70 meter, og det medfører at den er strukket 10cm.

Toyota har lagt stor vekt på støydempende tiltak. Nye materialer utviklet sammen med en underleverandør skal være spesielt effektive når det gjelder å fange opp høyfrekvente lyder samtidig som de er lettere enn tradisjonelle støyabsorberende materialer.

Fokus på sikkerhet
Selvsagt er sikkerhet et viktig nøkkelord under utviklingen av en ny bilmodell. Som første produsent lanserer Toyota en knekollisjonspute som standard i nye Avensis. Puten på 18 liter er plassert under rattstammen og konstruert slik at den beskytter førerens knær og legger mot harde gjenstander som rattstamme og tenningsnøkkel. I tillegg har bilen kollisjonsputer foran begge forsetene og på sidene. Sikkerhetsbeltene har automatiske strammere og du varsles med både lys- og lydsignal dersom beltene ikke er i bruk. Toyota hevder å ha utført interne tester som indikerer at de vil oppnå en høy score i EuroNCAP kollisjonstester.

Avensis blir i første omgang lansert med fire forskjellige motorer, tre VVT-i motorer for bensin og en D-4D common rail for diesel. Minste variant er en 1,6-liter på 110hk, deretter følger en 1,8-liter på 129hk mens bensinmotorene toppes av en 2-liter med direkteinnsprøyting på 147hk. Dieselversjonen er en 2-liter på 116hk med en ny type turbo.

Service-intervallet for nye Avensis er 30.000km eller annet hvert år, men produsenten anbefaler likevel en sjekk på 15.000 eller en gang i året. Prisene er foreløpig ikke fastlagt siden de første bilene ikke kommer til Norge før i april. Toyota Norge antyder til Bilforlagets Trygve Bæra at de får en diesel stasjonsvogn i businessutgave til under 300.000 og håper å få presset rimeligste versjon med 1,6-liters bensinmotor ned i rundt 250.000. Vi kommer selvsagt tilbake med priser og mer informasjon når disse foreligger. I desemberutgaven av Bil kan du lese mer om nye Avensis.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: