Ny Colt og svarte tall
Mandag introduserte Mitsubishi en ny Colt. Tirsdag presenterte de noe enda hyggeligere: et halvårsresultat vesentlig bedre enn forventet. Selvfølgelig hjelper det med svak yen og sterkt eksportsalg, men det er flere elementer som ligger under de ferske tallene fra Mitsubishi. Netto tjente man 6,64 milliarder yen (ca. 55 millioner dollars), i første halvår i fjor tapte man nesten fem ganger så meget. Salget har riktignok bare økt med snaue 6 prosent, men det er slett ikke dårlig for det betyr også at nå er det slutt på tilbakegangen i omsetningen som har vært tilstede på år-til-år resultatene i hvert fall fem år tilbake. Omfattende nystrukturering og dramatiske kost-kutt (50 milliarder yen regner man med er innsparingen bare i første halvår) ligger under tallene, dessuten har man spart. Spart så meget at det ser ut som om den langsiktige gjelden vil være redusert til en trillion yen allerede ved dette forretningsårets utløp – det er et år før planen. Men på tross av positivt halvår ligger det en forsiktig holdning til helårs-resultatet. Svakt hjemmemarked, et USA-salg som begynte å synke i oktober (og det er derfra de fleste pengene kommer) og en profitabel lastebilvirksomhet som skal over i eget selskap ved årsskiftet er alt sammen elementer som gjør at de ikke øker prognosene for hele forretningsåret. Der regner man fremdeles med en netto på 38 milliarder som de har sagt hele dette året. Men litt aggressive er de allikevel. Salgsmålet er økt, så vidt. Opprinnelig skulle man selge 1,463 millioner biler i dette forretningsåret. Nå regner man med 1,466 millioner. Og det på tross av at salgsmålet på hjemmemarkedet er skrudd ned fra 477.000 til 435.000. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |