[]
[] [firmabil.no] []

Hot Rod fra Hyundai


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ikke vet jeg hvordan street-scenen er i Seoul, men jeg vet i hvert fall at Hyundai ikke har spesielle tradisjoner i rod-sammenheng. Men med god amerikansk hjelp begynner de å bli godtatt der også – tre års deltakelse på SEMA hjelper sikkert på imaget.

Det var i 1999 Hyundai for første gang stilte ut på dele-, ettermarked- og flærr-messen, SEMA, i Las Vegas. Da var merket nr. ni blant importbilene i USA. I dag er de på fjerde plass og puster Nissan i nakken. Nå er det sikkert ikke SEMA-deltakelsen som er skyld i dette, men ting tyder på at Hyundais satsinger er ganske bevisste, og da er også SEMA et klart element i posisjoneringen.

Når de er så langt oppe på registreringsstatistikken betyr det også for det første at de ikke lenger kan satse på lav pris og gode garantier, det må selges på andre kvaliteter også. Og de må finne nye målgrupper. SEMA-satsingen er nok et ledd i begge deler, her fanges trendene opp, og her kan man presentere seg for et publikum som ikke ante at du eksisterte.

Dessuten er det snart større presseoppbud her enn på Detroit-utstillingen i januar, slik at egentlig er det ikke underlig at Hyundai-importøren valgte pressekonferansen her til å fortelle at Korea-fabrikkens nye mål er å selge en million biler i USA i 2010. Det vakte en viss oppsikt i amerikanske media nå som alarmen går for alvor fordi markedsandelen til de tre store ”amerikanske” er på full fart ned mot 50%.

Denne gang viste Hyundai til sammen 23 biler spredt på en rekke tilbehør- og ombyggings-stander. Her falt du alle stadier fra mild til wild, og både Santa Fe’er og XG 350 og alle modellene nedover. Men den mest spennende var vel en skikkelig customisert Tiburon – som den heter der, Coupé er det kjedelige navnet her – med flamme-design fra Troy Lee. Det var vel denne bilen alle journalistene på pressekonferansen ventet på, for der ble det delt ut en Hot Wheels modell av akkurat denne. Hot Wheels skal produsere fire forskjellige modeller av Hyundais ”racerbiler” nå – det forteller også at merket for alvor begynner å bli etablert.

Men dersom det var spesielle Tiburon-detaljer du var ute etter var det nok å velge mellom. Det var minst 6 forskjellige slike biler der, i forskjellige stadier av optisk eller mekanisk trimming. Hvem skulle trodd det, at også Hyundai skulle bli en faktor i amerikansk sport og rod miljø?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: