[]
[] [firmabil.no] []

Petter Solberg holder 2. plass i Wales


Terje Ringen - BilNorge



Etter første dag av Rally Storbritannia har Marcus Grönholm tatt en solid ledelse. Men vår egen Petter Solberg er hans nærmeste utfordrer.

SS1 – 2,45km
På den innledende superspesialetappen torsdag kveld var Solberg nest raskest bak etappevinner Markko Märtin i Ford. Deretter fulgte Ford-veteranene Colin McRae og Carlos Sainz foran to Peugeot-førere, Harri Rovanperä og Marcus Grönholm. Petters Subaru-kollega, Tommi Mäkinen ble nummer 7 foran engelskmennenes håp på hjemmebane, Richard Burns i Peugeot.

SS2 – 23,12km
Løpets første skikkelige etappe ble kjørt fredag morgen. Grönholm var et halvt sekund raskere enn Peugeot-kollega Burns på tross av en avkjøring som ødela bakfangeren på Grönholms bil. Ford-førerne Sainz og Märtin tok 3. og 4. plass mens Petter Solberg ble nummer 5 foran Rovanperä i Peugeot.

Også Colin McRae hadde en avkjøring og tapte over ett minutt til teten. Dermed ramlet skotten ned til 17. plass i sammendraget og må jobbe hardt for å nærme seg teten igjen. Grönholm overtok teten foran Burns, Märtin, Sainz og Solberg.

SS3 – 27,97km
Grönholm var igjen raskest på SS3, men bare 13,8 sekunder bak finnen kjørte Petter Solberg inn til nest beste tid. Markko Märtin ble nummer 3 foran sine Ford-kolleger Sainz og McRae mens 6. plassen gikk til Mäkinen i Subaru.

Engelske Richard Burns kjørte av veien og ødela turboen på sin Peugeot, noe som medførte et tidstap på drøyt halvannet minutt. I sammendraget bygget Grönholm opp en ledelse på 29,5 sekunder til Markko Märtin og ytterligere 8 tideler til Petter som nå avanserte til 3. plass.

SS4 – 23,12km
Etappen ble kansellert grunnet for mye tilskuere langs traseen.

SS5 – 27,97km
Grönholm tok sin tredje strake etappeseier og igjen kjørte Solberg inn til 2. plass. Deretter fulgte Ford-førerne McRae og Märtin foran Burns i Peugeot og Mäkinen i Subaru.

I det to etapper gjenstår av fredagens kjøring leder Marcus Grönholm sammendraget mens Petter Solberg (+ 0:38,5) har klatret til 2. plass. Markko Märtin (+ 0:40,5) følger på 3. plass foran sin kollega, Carlos Sainz (+ 0:51,3). Rovanperä (+ 1:18,6) er på femteplass og Mäkinen (+ 1:28,0) nummer 6. Britene McRae og Burns er på henholdsvis 8. og 9. plass og vil trolig satse friskt for å avansere på resultatlista.

Førerne klager på vanskelige forhold, og på service etter SS3 sa Petter Solberg: ”Det er fryktelig glatt, og jeg har kjørt forsiktig. Vi valgte et ganske hardt dekk, og mens vi visste det ikke var ideelt for SS2 var det perfekt på SS3 slik våre tider reflekterer. Bilen fungerer perfekt, etappene er i ganske brukbar stand, men de blir definitivt røffere når vi skal gjennom for andre gang senere i dag.”

SS6 – 27,05km
Grönholm var igjen raskest på dagens nest siste etappe. Hans Peugeot-kollega Burns fulgte på 2. plass mens Petter Solberg i Subaru kjørte inn til 3. plass. Bare to tideler bak Petter fulgte Markko Märtin foran sine Ford-kolleger Colin McRae og Carlos Sainz.

SS7 – 2,45km
Kveldens superspesial ble vunnet av Petter Solberg foran Markko Märtin. Sainz kjørte inn til 3. plass foran Grönholm, McRae og Burns.

I sammendraget gir det Grönhom en ledelse på 48,3 sekunder til Petter Solberg. Markko Märtin (+ 51,0) ligger tett bak Petter, og på de neste plassene følger Carlos Sainz i Ford (+ 1:04,9), Harri Rovanperä i Peugeot (+ 1:44,9) og Tommi Mäkinen i Subaru (+ 1:48,6).

”Jeg pusher hardt, men på siste service valgte jeg dekk for to etapper, ikke bare en, så jeg tror vi kunne ha ligget enda bedre an nå (med et annet valg), men slik er livet,” sa Petter etter SS5. ”Vi skal endre noen småting på service, spesielt med hensyn til bremsene som må gjøres mer progressive. På etappene som kjørtes for andre gang var grepet enda dårligere enn forventet så vi hadde et par tilbud. Jeg tror jeg hadde fortrukket regn, men generelt er jeg godt fornøyd.”

Rally Storbritannia fortsetter med nye etapper lørdag og søndag, og BilNorge holder deg oppdatert. I desember-utgaven av Bil kan du lese en oppsummering av årets VM-sesong med intervju av Petter Solberg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: