[]
[] [firmabil.no] []

2,5 mill. US-biler tilbake


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



November har vært en travel måned for de som holder øye med kvalitetsnivået på amerikanske biler. Så langt har 2,5 millioner biler blitt tilbakekalt, og enda er vi bare så vidt halvveis i måneden.

Først hadde vi Daimlerchrysler som måtte hente inn omtrent en halv million minivans. Så kom Ford og fortalte at 570.000 Focus-modeller måtte på verksted – og der ser man handikapet ved å bruke felles navn på forskjellige produkter. For selvfølgelig klarte europeiske medier å fange opp den historien, uten å gjøre oppmerksom på at det dreide seg om de US-bygde utgavene som det ikke finnes noen av i Europa. Ford fikk endel bekymrede henvendelser her hjemme da det sto på.

Nå er det GM som går ut med noe som må være årets største. Dette dreier seg om rundt halvannen million biler. Heldigvis for GM forteller ikke denne aksjonen noe om dagens kvalitetsnivå, for bilene det gjelder er mellom 5 og 7 år gamle, men det er selvfølgelig ingen som antyder at dette er noen god reklame for Generalen.

Feilen går på servostyringen som plutselig kan miste kreftene, servovirkningen forsvinner, og det etterfølges av at pinjongen detter ut av inngrepet – det er med andre ord plutselig ingen forbindelse mellom ratt og hjul.

GM sier at det til nå har vært rapportert om 15 ulykker forårsaket av dette fenomenet, tre av dem har medført skader men heldigvis ingen dødsfall. På tross av den lave forekomsten av fenomenet kan GM beskrive hendelsen så nøyaktig at de forteller at dette opptrer stort sett når man svinger til venstre, og i lave hastigheter.

Det er helt opplagt at feilen ligger hos en underleverandør og ikke på GMs eget bånd, for listen over biler som omfattes av innkallingen er meget lang, og bilene kommer fra en rekke forskjellige fabrikker. Lumina, Venture, Silhouette og Transport minivans, Cavalier og Sunfire blant de mindre bilene og Pontiacs store Grand Prix. Bilene befinner seg stort sett i USA og Canada.

I januar begynner innkallingene til verkstedene. Nedre bærelager for pinjongen skal erstattes, eller – hvis det ser for fælt ut – skal hele styringen byttes ut. Uansett hvor lite det koster blir det penger for GM når du skal gange det opp med 1,5 millioner


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: