2003: Renault Megane
….eller hvordan det nå er. Det gikk i hvert fall (selvfølgelig) som vi regnet med. For en uke siden skrev vi: ”Jeg tror at fremdeles er den latinske kontingenten i denne gruppen såpass dominerende at Renault burde ha de beste mulighetene for å stikke av med prisen,” Det var slik det ble. Renault er også blant de rutinerte ved prisutdelingen i forbindelse med Årets Bil. I 1991 vant Clio, i 1993 ble Safrane nr. 3, i fjor ble Laguna nr. 2. Men Megane har aldri vunnet. Ikke vant den noen designpris da den ble vist som en Renault 5-basert konseptbil for første gang i Paris, 1988, og ikke var det Megane som vant for Renault i 1997 heller. Det året het vinneren Scenic, og vant vel først og fremst på rom-løsningen sin. Hva det var Megane vant på nå aner vi ikke, resultatet er fremdeles meget uoffisielt. Ikke aner vi hvor meget den vant med heller, men det er nok, som vi antydet, med poeng nok – franske og italienske biler pleier å være godt representert på belønningslisten, selv etter at juryen ble utvidet med alle våre nye sentral-europeiske skrive-kollegaer. Det er ikke spesielt sannsynlig at Megane har fått overvekt av de nordiske stemmene, det er i hvert fall helt sikkert at den ikke har fått overvekt av de norske. Men hvordan stemmene er fordelt må vi vente med å få vite, til resultatet blir offentlig. Det later også til at rekkefølgen videre ble Mazda6, og den andre franskmannen, Citroën C3 på tredjeplass. Deretter Honda Jazz, Ford Fiesta, Opel/Vauxhall Vectra og Mercedes E-Klasse. Tror vi. Men hold an litt, vi har som sagt ikke sett den offisielle listen enda. I BilNorges uhøytidelige kåring av Årets bil kan vi imidlertid presentere det høyst offisielle resultatet, og det ble et helt annet. Etter å ha sloss innbitt mot Mazda6 i lang tid trakk til slutt Honda Jazz det lengste strået. Marginen på målstreken var 0,77%. Tredjeplassen gikk til Opel Vectra og først på fjerde finner vi den egentlige Årets, Renault Megane. Men den fikk i alle fall flere poeng enn sin landsmann Citroën C3. Mercedes-Benz E-Klasse og Ford Fiesta endte nederst på deres, våre kjære leseres liste.
PS: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |