Toyotas telefonkiosk på SEMA
Vi har fortalt deg det tidligere. At Toyota skal forsøke seg på en ungdomslinje i USA. En slags motsatt målgruppe av Lexus-brigaden. Scion skal merket hete. Vi har også vist deg bilde av satsingsmodellen. Kassere kan det vanskelig bli. Man kan vel vanskelig se den for seg blant årets hotteste racerbiler? Men der sto den altså, bilen som skal lansere Scion som bilmerke, først i California, en gang neste år. Toyota hadde hentet frem i hvert fall seks stykker, og fordelt dem til oppegående trimmingsfirmaer, som presenterte den på sine respektive stands. Nå er jo SEMA en messe for utstyr og ettermarked, og egentlig ikke en utstilling først og fremst for Håtte Viils, men det er nå blitt slik at alle som vil se nytt fra gå-fort fronten, eller vil presentere sine egne greier, må til SEMA. Men siden messen også omfatter for eksempel stereo og lakk, kunne man kanskje tro at noe så tilsynelatende uegnet sportslig som Scion ville bli oftest utsatt for optisk eller akustisk trimming. Den gang ei, selv om det var meget av det også. For eksempel hadde Pioneer fått en hel bil til rådighet. La meg bare gjengi litt av spesifikasjonene: DEH P9400MP, CD, EL (Organisk), XM, AM/FM, MP3/WMA, AVD-W6000, LCD, XDV, DVD/CD/VD CD, AVIC, DVD-ROM, GPS, GEX-XM pluss litt SPL, ADMG og TS-C. Ikke jeg heller! Dessuten finner du både HKS og GT-P der, men det hadde med innsug og felger å gjøre. En av bilene er bygget opp av redaktørene i Super Street Magazine. Turbolader, stivere og senket opphengning, hjul med plass til større bremser og forsiktig karosseristyling er oppskriften her. Primedia heter forresten selskapet som bygget den opp. Og Ground Zero kom til SEMA og viste at de hadde et forsprang. Dette er et japansk ettermarked-selskap som har arbeidet med Toyotas lokale bB siden den ble lansert for halvannet år siden. Og nærmere noen Scion kommer du ikke. Så deres opphengning (pneumatisk bak), omfattende opphengnings-tricks, mange endringer i hjul- og dekk- og stab-stag-avdelingen burde gjøre bilen veldig klar til heftig motor-arbeid, som Ground Zero imidlertid ikke hadde gjort. Japanske myndigheter har ikke stor tålmodighet dersom man gjør noe som kan endre eksos-verdiene. Motegi Racing var vel de som hadde gjort mest ut av bilen. Fullt karosseriarbeid, kompressor og annen motorjobbing, og masse på opphengningen. Pluss et mega-interiør der de igjen hadde tydd til hjelp fra Pioneer Det kan virke som om det er de som er de lendende blant ungdommens bil-underholdnings-behov (det er de de audio-visuelle jeg tenker på) i USA. Motegi hadde også trukket racing-ambisjonene helt ut ved å innrede bilen slik at en fullverdig kart fikk plass bak. Innebygd rampe gjorde at du kunne kjøre den rett om bord etter at du hadde vunnet løpet, men helst ville unngå teknisk kontroll. Paisley Racing, som er en av de store innen drag racing, hadde også fått en Scion. Her var det først og fremst elementer som gå-fort, hold-deg-på-veien. og stopp-for-svarte, som var viet oppmerksomhet. Men også Momoseter, racing-inspirert førerplass og fullt (nok en gang) Pioneer-utstyr gjorde sitt til at det også var verd å ta en titt inni. Så kom det en bil fra Stewart Company, og den var kanskje den mest interessante, fordi arbeidet der åpenbart er i tråd med Scions egen filosofi om å tilby kundene maks muligheter til individuell skreddersøm. Derfor er Scion aktivt på jakt etter partnere som kan være integrerte deler av både før- og etter-salg prosessen. Stewart er et selskap som organiserer underleverandører og her hadde de samlet 12 stykker som alle er original-leveradører til Toyota. Alle hadde bidratt med en eller flere Scion-deler, og de som Stewart ikke kunne få utenfra hadde de hentet hjemme. Turbomotoren kom for eksempel rett fra hylla til Toyota Racing Development. Scion skal for alvor debutere på Los Angeles utstillingen i januar. Der skal standen deres inneholde to biler, denne kassen og en ny en som ikke skal vises før utstillingen åpner. Bare et halvt år vil det ta før Scion markedsføres over hele USA, og da vil en tredje modell bli lagt til utvalget. Så får vi se hvor mange som blir med til SEMA neste år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |