BMW skal opp i 1,4 mill.
Da tredje kvartals resultater ble lagt frem nøyde ikke BMW seg med å fortelle om nok en god periode, de så også ganske langt fremover og fortalte at i 2008 skal de selge 1,4 millioner biler! Økningen skal skje ved hjelp av ”en modelloffensiv BMW aldri har sett make til, og en styrket salgsoffensiv, spesielt i Asia” kunne Helmut Panke fortelle da han samtidig feiret 10-års dagen til BMWs USA-fabrikk i Spartanburg. Det vi vet om nye BMW’er er ny 5-serie om ikke så lenge, X3 SUV’en, en ny 6-serie coupé og den store 1-serien. Dessuten vil det sikkert skje knoppskytinger i Mini-hagen. Om aksjonærene er så begeistret er ikke så enkelt å si. Den type kapital klarer ofte ikke å tenke langsiktig, reaksjonen etter tredje halvår var et typisk eksempel på det. For på tross av at resultatet økte med 12 prosent til 433 millioner Euro ble aksjene omsatt 6,6 prosent lavere. Grunnen var at markedet hadde festet seg ved de store utviklingsomkostningene i forbindelse med nye modeller. Den summen går merkbart ut over marginene og selv om ingen er i tvil om at det er BMWs rike modell-mix som er en vesentlig del av forklaringen på hvorfor det går så bra, er det åpenbart aktører som overlater til andre å betale det, så får de selv komme tilbake når frukten kan høstes. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |