[]
[] [firmabil.no] []

Mazda for full fres


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



En 1000 hesters Mazda drag-bil er kanskje ikke det du umiddelbart ser for deg? Og kanskje ordet MazdaSpeed høres ut som en anakronisme for deg? På SEMA er imidlertid begge ting virkelige. Hvorfor folk reiser til Detroit-utstillingen i Januar i stedet for SEMA, Las Vegas i november, blir et stadig større mysterium.

Nå har du snart sett det meste fra SEMA. I hvert fall det meste på fire hjul. Tilbehør, stylingdetaljer, trimming, slike ting har vi ikke vært i nærheten av en gang. Utstillingen er enorm, og kall den gjerne en rånemesse, men den er snart det eneste forum tilbake der bilene er fremført i full frihet. Og at denne utstillingen øker mer enn noen andre bilutstillinger burde jo være et signal om et eller annet.

Det er liksom ikke uten grunn at en Ford filial som Mazda bruker SEMA for å vise ting som ikke er det vi umiddelbart forbinder med dette merket. Som for eksempel Mazdas samarbeide med den legendariske drag-raceren Ed Bergenholtz. I 13 år har han draget og satt rekorder med de mest utrolige Honda-kreasjoner. Nå har han byttet ut H’en med en M og viste det med en Pro Klasse Mazda 6, firehjulsdrevet, med den 2,3-liters firesylindrede motoren som i butikk-trim yter 160 hester. I Team Bergenholtz meta-utgave er den blitt en bombe, med meget kort lunte, på ca. 1000 hester!

Vil du ha spesifikasjonene? Garrett turbo, metanolmatet I-4 motor koblet til fem-trinns klikk-klakk kasse fra Fortin og et motorstyresystem fra Motec. Rørchassiset kommer fra Motec, opphengningen fra Bullet, bremser fra Strange og hjulene fra Weld mens Sparco har utstyrt den innvendig og Auto Evolution har sørget for grafikken. Dermed har du hele oppskriften.

Mazda har åpenbart en svær menighet når det gjelder pick-up modellene, det var flere uavhengige som viste sine versjoner av slike biler. Både hos Transport og hos Troy Lee sto det slike modeller utstilt. Troy Lee er jo ikke akkurat den som er kjent for sitt arbeid for biler. Dekorasjon av hjelmer og masse flake på motorsykler er liksom mer hans greie, men her hadde han gjort en formidabel jobb.

Ellers har jo Mazda sin offisielle gå-fort arm hos importøren. MazdaSpeed heter den divisjonen, den selger sine seriøse custom-produkter, eller ferdige modeller, gjennom det vanlige nettet, og måtte selvfølgelig presentere sin siste modell i Las Vegas. Det er Protegée, en modell ikke så langt unna den gamle 323, som har fått stellet sitt. Sammen med Callaway Cars, som heller ikke er noe dårlig navn (Selv om de kanskje er bedre kjent som Corvette-ombyggere) er toliter motoren bygget opp med turbo til 170 hester som avleveres gjennom drivaksler 2 mm tykkere enn standard (jeg liker amerikanernes sans for betydningsfulle detaljer) og en diff med diffbrems med mye mer av både clutch og bremser.

Innvendig er det en rekke MazdaSpeed detaljer, som du også kan kjøpe, selv uten en eneste hestekraft mer. Både fjæringsgeometrien og komponentene er endret, og styringen er også blitt en helt annen, så man kan godt påstå at det er lagt mye arbeid i en serie som tross alt bare skal omfatte 2.500 biler.

Hyggelig også med to overraskelser. For det første at MazdaSpeed har gått til Japan for å hente hjul. Racing Hart er, på tross av et underlig navn, Japans ledende produsent av spesialfelger, og de har bygget et sett spesielt for denne Protegée modellen. For det andre har ikke Mazda gått dit alle andre gikk når bilene deres skulle utstyres med lyd. Mazda har installert et 450 watts anlegg fra Kenwood med alle de tjenester man venter, og vel så det. 100 digitale radiokanaler over Sirius-satellitten for eksempel.

Også her byr produsenten på samme garanti som for de vanlige matpakkebilene. I Mazdas tilfelle er det 3 år/50.000 miles og veitjeneste 24/7 pluss lånebil hvis din må inn. Ikke dårlig for en utpreget spessial!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: