[]
[] [firmabil.no] []

Saab i trøbbel


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå er ikke Saab akkurat kjent for å produsere bunnlinjer i svart. Egentlig kan jeg ikke huske at de har gjort det noen gang, i hvert fall ikke etter at GM gikk inn i 1990. Men i år skulle det i hvert fall snu! Nå ser det ut som om kurven snur nedover.

Nå er jeg ganske primitiv hva markedsanalyser og salgsprognoser angår. Men da jeg for fem år siden gikk bort til noen Saab-folk på en bilutstilling og spurte om Erik Carlsson var der, og fikk til svar: Erik – hvem?? syntes jeg at det begynte å gå nedover. Og da vi tidlig på vinteren i fjor fikk en eksklusiv pre-view av kommende modeller og fikk høre om markedsplaner og ambisjoner av folk som snakket om Prada uten å ane hvordan det ble stavet en gang, som snakket om golf-sponsing og Gucci-effekt, og de sto der med sko som ikke hadde sett skikkelig skokrem siden de (skoene altså) ble født og som hadde konfeksjonsskjorter med en søm der det maksimalt var halvannet sting pr. cm, mens de snakket ”percieved quality” meldte jeg meg ut.

På den annen side, den nye 9-3 trodde jeg ville kunne selge, og at fabrikken kunne komme opp fra litt over 100.000 biler/år til 140.000 så jeg ikke på som usannsynlig. Men så skulle jo disse bilene selges fra nye, lekre, show-rooms i urbane sentra som Hamburg, Berlin, London og Paris. Show-rooms der først og fremst golf-spillende svensker, (har du sett dem der de fyller opp direkte Nice-fly fra Kastrup?) med sine rutede bukser og utadvendte personligheter, ville følt seg hjemme.

Takk og pris, så har mine primitive magefølelser fått støtte fra virkeligheten. Show-roomene er lagt på is. For kostbare er begrunnelsen, det ville vel være for sterkt å antyde at dette kostbare prosjektet ikke holdt. Produksjonsmålet er skrudd ned til 125.000 biler (uten at man enda har sagt at fem-års målet om 250.000 biler også er redusert), og styrker fra USA er sendt over for å begynne å tette hullene.

Det er nok dessverre ikke til å unngå at dette ikke bare vil føre til allerede kjente kutt i fremtidig modellutvikling. Det vil nok også måtte gå ut over arbeidsplasser. Går det som man frykter vil Saab måtte rapportere 500 millioner euro baklengs i år, og det er mer enn Generalen kan tåle, spesielt nå som tallene konsolideres i GM Europa.

Konsekvensene av situasjonen kjenner man som sagt ikke helt enda, men Viggen skal opp og fly om kort tid. Viggen er navnet på et haste-program som Saab-ledelsen har satt i gang for å se på mulige veier ut av uføret. Det er ikke ventet at Viggen vil treffe den kort-tids strategien man jobber etter, med en Steyr-Daimler-Puch bygd cabriolet på 9-3, og en ny stasjonsvogn, men det er mange andre ting som kan ligge i luften etter at den har passert.

Det jeg håper er at Viggen-folket også skal stille et meget logisk spørsmål om ikke Saab burde være den eneste logiske produsenten i hele verden til å bygge en konkurrent til BMWs Mini. Like profitabel, like langsiktig i modell-livet, like annerledes i forhold til resten av bilverdenen.

Så kanskje det kunne gå an å spørre etter Erik Carlsson igjen, også?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: