Lease en benselcellebil? Snakk med Toyota
Toyota er greie sånn: i stedet for å krangle om hvem som er først går de ut og gjør det. Bygger en serie brenselcellebiler som de leaser ut. Bilen er nå typegodkjent i Japan og de første 20 bilene er øremerket regjeringskontorer, forskningsinstitusjoner og selskaper som jobber med energi. Billig blir det ikke. Dersom du skulle ha leaset en FCHV fra Toyota ville det ha kostet like meget som er tung lastebil, og Toyotaen hadde ikke klart å gjøre så mye nytte for seg. Men poenget her er at nå er det på tide å se hvordan denne sterkt hypede teknologien klarer seg i dagliglivet. Derfor er blant annet fire departementer i Japan klare til å ta imot hver sin FCHV fra 2. desember i år. Kontrakten er skrevet for 30 måneder, leietakeren får ikke kjøpe bilen etter at tiden er gått ut, men frem til da må han betale 1,2 millioner yen pr. måned. Hva det blir? Ca 70.000 kroner. Altså drøyt 2 millioner i løpet av leieperioden! Det er også klart at University of California skal lease to, en skal til Davis og den andre, passende nok, til Irvine. Det er vel flere tenkebokser der, tilhørende de store bilkonsernene, enn noe annet sted i California. Så der vil den nok vekke interesse når den kjører forbi alle de andre som også jobber med slikt, men ikke er kommet så langt. De eneste andre som er i nærheten (og da ser vi bort fra Mercedes-bussene som trillet i trafikk allerede i 2000) er vel Honda. De sitter nå og venter på typegodkjenning de også, selv om de allerede er godkjent av Californias miljømyndigheter. Og det er vel sannsynlig at de får godkjenningen til samme dato som Toyotas er virksom fra, nemlig 2/12. Den japanske regjeringen pusher slike program sterkt. De har satt som mål at de første 50.000 bilene i privat eie skal være på gata i 2010. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |