[]
[] [firmabil.no] []

SEMA-Ford ser tilbake


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Mens nesten alle bilutstillerne på årets SEMA tok utgangspunkt i dagens eller morgendagens produkter, tok Ford et steg tilbake, med minst like spennende resultat.

Blant alt det heftige jernet Ford presenterte under sitt SVT-banner (Special Vehicle Team) var noe som definitivt så ut som det hadde dukket opp i bakspeilet – inntil du så nærmere etter. For denne sto som en påla.

Gjenferd
Utgangspunktet var en F-100 pickup fra 1953. Men så kortet man ned planet med 15 cm og forlenget cab’en med det samme og så senket man det hele og blokket litt skjermer og under panseret la man den nye 5-liters Cammer crate-motoren. Den er en spin-off fra Fords mainstream 4,6 liter V8 motor. Men i denne versjonen yter den nok i nærheten av 450 hester, og Ford kommer til å selge den i forskjellige utgaver, først og fremst til racing-formål.

Og det var denne motoren en av utstillingens flotteste biler skulle demonstrere. FR 100 ble den døpt, og – for ordens skyld – den ble bygget av McLaren Performance Technologies. Ikke den McLaren, men dette amerikanske firmaet har nesten mer direkte forbindelse med Bruce McLarens opprinnelige virksomhet, enn dagens F1-operatør med samme navn har.

Men det var selvfølgelig ikke Fords eneste innsats på denne kjempemessen, der du ikke finner en eneste straight produksjonsmodell. Alt er modifisert på en eller annen måte.

Hot Wheels
De hadde for eksempel gått til en leketøy-produsent for å modifisere en av sine bestselgere. Mattel, en av verdens ledende på modellbiler – Hot Wheels er en av deres merker – hadde utviklet en Focus ZX3, med 180 hesters 2-liters turbomotor og understell som matchet. Men det virkelig iøynefallende var selvfølgelig eksteriøret, fra de oransje og gule flammene langs sidene, som har vært Hot Wheels varemerke siden de begynte å bygge bil for 41 millioner modeller og 35 år siden.

Mattel skal selvfølgelig lage en modell av denne, for Ford var det viktig å fortsette å utvikle et forhold til SEMAs utstillere og besøkende for å vise at de er på ballen, Og når det i spesifikasjonene står at lakken kommer fra PPG og lakkeringen er gjort av Santini Paint, er det like viktige spesifikasjoner i dette miljøet, som hestekrefter og omdreiningstall er i vårt.

Cobra
Og de hadde en 10-års jubileumsutgave av Mustang Cobra. Denne kom i SVT-livré som 2003 produksjonsmodell og kan nok bli litt av en bombe med 390 hesters kompressor motor. Og for å følge opp denne linjen ble det sterkt antydet av den nye lederen av Fords Performance Group (der SVT er en del), Michael R. Zevalkink (sjelden har ’call me Mike’ vært mer velkomment) at den neste modellen som står klar for å få litt muskelmassasje, er Lincoln LS.

Det hadde vært morsomt, Limo-materiell på steroider.

FOTOALBUM: Klikk for store bilder:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: