Hver femte må gå hos SAAB
Underlig håndtering. Financial Times fortalte at 1300 arbeidere måtte gå. Ikke riktig sa Saab. Neste morgen var det riktig allikevel. Det betyr at hver femte av de svenske ansatte må finne seg noe annet å gjøre. Målet for Saab er å komme i svart. Det er ikke mange dagene siden vi fortalte at nå ville Viggen snart lande. Viggen var kodenavnet på Saabs restruktur-planer. Det viste seg selvfølgelig at man grep til det mest opplagte av alle våpen, permitteringer . I andre sjikt ligger det antydninger om en mer effektiv organisasjon, og større samarbeid med andre GM-avdelinger for å kutte enda mer på kost. Det sies i en melding at Saab dermed regner med å kunne vise en sterk bedring av den økonomiske situasjonen i løpet av neste år. Men denne gangen er det ingen antydninger av konkrete summer, eller når man regner med å kunne sette det røde blekket til side. Det eneste konkrete vi hører er at Saab regner med at når 800 produksjonsansatte, 450 i den tekniske organisasjonen og 50 fra salg og marketing er forsvunnet, vil produksjonen kunne øke med 20%. Men ikke et ord om hvordan man kan komme tilbake til slutten av 80-årene da Saab sto på toppen av ønskelisten til de forholdsvis unge og forholdsvis vellykkede. Jo mer man har bygget seg opp i målgruppe-mål, jo mer penger har man tapt. I år snakkes det om 500-600 millioner Euro baklengs. Det i seg selv er en mindre overraskelse enn at den nye Saaben enda ikke har vist evner til å få Saabs samlede produksjon opp. Målet på 140.000 biler i år er for lengst forlatt, og det er en stund siden vi har hørt om 200.000 biler/år i 2005. I sommer var vi med på en av de største festdagene i Trollhättans historie. Da det nye produksjonsbåndet åpnet, og den første nye 9-3 rullet av båndet. Akkurat nå virker det som om den stemningen er 15 år unna. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |