Ford gjør bred avtale med CART
CART er ikke noe nytt for Ford. Datterselskapet Cosworth har levert motorer til serien så lenge den har eksistert. Men nå skal den blå ovalen dominere serien de neste to årene. Den amerikanskbaserte CART-serien har slitt med ganske mye motstand den siste tiden. Flere team har meldt overgang til den rivaliserende IRL-serien, og både Toyota og Honda har fulgt med på lasset. Den er en stund siden vi kunne berette at Cosworth fra neste sesong blir eneste motorleverandør i CART som fortsatt skal benytte 2,65-liters turbo V8-motorer, dog i noe nedtunet utgave sammenlignet med årets motorer. Avtalen Ford har inngått er for to år, samme periode som Cosworth-motorene skal benyttes. Serien får det klingende ”Bridgestone presents The Champ Car World Series Powered by Ford” som offisielt navn. Kjapt og greit. Ford skal levere pacecars og offisielle trucker til samtlige løp på kalenderen og vil i tillegg trå til med lokale markedstiltak under en del av arrangementene. ”Vi er glade for å inngå denne avtalen med CART,” sier Fords racingdirektør, Dan Davis. ”Ford har vært en stabil supporter av Cart-serien siden vår debut i 1992, og dette er en styrking av vårt engasjement. CARTs høye profil vil danne en utmerket plattform for Ford til å vise frem de mange nye og spennende produktene som skal debutere de nærmeste årene. Cosworth har levert motorer til CART siden organisasjonens første løp i 1979 og vant hele 127 løp før de ble overtatt av Ford i 1992. Siden den gang har de kunnet spe på merittlista med 59 seire, to konstruktør-titler (1995 & 2000) og en fører-tittel (1995). To europeiske arenaer har arrangert CART-løp de siste sesongene, tyske Lausitzring og engelske Rockingham. Begge er borte fra 2003-kalenderen, men det kan nå være aktuelt å kjøre på både Spa (Belgia), Brands Hatch (England) og Estoril (Portugal). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |