[]
[] [firmabil.no] []

Første terreng-gående VW?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå, og i ukene fremover skal vi nok få høre mye om Volkswagens første terrenggående bil. Og snart skal vi vel også få høre om den første Porschen med motoren foran. Hvorfor hører ikke folk på meg når jeg sier at de må ALDRI skrive at noe er verdens første. Det er alltid noe som er førstere.

Med VW Touareg på banen, og en rekke journalister som har vært nede og prøvekjørt den, er det kanskje ikke til å unngå. Men den første terrenggående Folkevognen? Ikke bare har de veldig liten peiling på hva Rommel kanskje satte mest pris på i Afrika, de vet ikke engang at Møller importerte et par meget terrengående utgaver så sent som i 1970 også.

Bare for å minne om det. Det ble krig dra Porsche skulle bygge Volkswagen i boblefasong, så han snudde seg meget kjapt og bygde Kübelwagen. Det vil si, militærtanken hadde nok ligget i bakhodet allerede, for så tidlig som i 1937 ble et eksemplar av forserien på Bobla utstyrt med mitraljøse og tre seter. Spesielt velegnet var imidlertid ikke den lukkede utgaven (Type 60 som den het i Porsches interne register) så allerede ved årsskiftet 1938/39 var den første Type 62 ferdig. Tøff, åpen balje med flate sider og vanlig VW-teknikk under. Polen-felttoget viste imidlertid visse mangler, blant annet klarte den ikke kjøre så sakte som 4 km/t så den klarte ikke å holde følge med marsjerende soldater – det var et krav. Dessuten var ikke terreng-egenskapene overveldende.

Derfor ble Type 82 utviklet – den endelige Kübelwagen. Fremdeles bare med bakhjulsdrift, men med spesielle sanddekk, eller spesielt vinterutstyr klarte denne luftkjølte, lette lille doningen seg enten det var på de russiske vinterslettene eller i Saharas sand. En uendelighet av spesialutgaver ble bygget, fra skinneleggingsbiler, til biler med beltetrekk bak eller som type 166, ”Schwimmwagen” med propell så den kunne svømme. Terrengetere kunne det vanskelig bli.

Men dette var ikke den eneste terrengbilen vi finner i VW-historien. Type 181 var en moderne type 82, som kom i 1969, fremdeles basert på produksjonsbilen hele veien – men på Transporteren denne gang. Egentlig en underlig historie, for da NATO skulle ha nye kvarttonnere i 1954 gadd ikke VW delta i konkurransen en gang - dette var for lavt volum. Men DKW Munga, som ble den utvalgte begynte å bli ganske gammel mot slutten av 60-årene. Da var det snakk om erstatning og VW tryllet frem sin 181 som de bygget 150.000 eksemplarer av for Hæren.

Men fabrikken var raskt ute med å servere en sivil utgave av denne også, til friluftsfolk eller landbruk eller som en røff greie. Faktisk ble den markedsført i USA under navnet THE THING, og den fantes også i en spesialutgave som het Acapulco. Fire av dem kom til Norge også, registrert i 1970.

Så ikke kom hit med den første terrenggående VW.

Ikke kom og fortell at Cayenne er den første Porschen for terrenget heller. For der har vi type 597. Porsche deltok nemlig i konkurransen om å levere til forsvaret i 1954, der DKW vant. Det vakte reaksjoner at Porsche, man husket fremdeles at han hadde hjulpet Hitler på hjul og med tanks, igjen skulle begynne med militærproduksjon, men i stedet ble type 597 bare sivil. Men meget avansert, firehjulsdrift der forhjulsdriften kunne kobles ut ved hjelp av en klokobling, akkurat som på hans Cisitalia Grand Prix bil. Og transakselen bak hadde et ekstra lavt førstegear, bare til start, akkurat som konkurranse-Spyderne også fikk i 1955. Bilen, som ble døpt Jagdwagen, eller Hunter på engelsk, ble stilt ut på Geneve-utstillingen i mars 1955.

Noen suksess ble den ikke, færre enn 100 ble produsert fem til 1958. Skal man tro prisene som betales for den eneste brosjyren som ble produsert for bilen, ble den trykket opp i enda færre eksemplarer.

Så ikke kom og fortelle at Cayenne er den første terrenggående Porschen heller, og ikke glem at 928 og 924 også hadde motoren foran. Glem at den kjører som en traktor – da vet dere ikke hva Porsche-traktorer er. Det vet Porsche, for å få opp produksjonen gikk de med konstruksjonen sin til Mannesheim, da ble det fart på den delen. Og ikke antyd at Porsche ikke har peiling på diesel, siden det ikke er noen dieselutgave av Cayenne. Porsche-Diesel-Motorenbau GmbH ble grunnlagt allerede i 1956!

Og hvis noen forsøker å fortelle meg at for første gang blir et krydder brukt som modellbetegnelse på en bil skriker jeg. Hva het den Renault’en som debuterte i Geneve i 1992?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: