7-Serien til sjøs
BMW har nylig presentert 760 L for verdenspressen. Samtidig benyttet BMW Individual anledningen til å vise hvor flinke de var til å mekke individuell skreddersøm. Denne gangen valgte de av en eller annen grunn et Yacht-tema. BMW Individual er, som du kanskje vet, skreddersømavdelingen hos BMW. Den ligger under M-avdelingen og er vel ti år gammel nå. Den er der for at kunder med helt spesielle ønsker skal legge igjen pengene sine i München og ikke gå til spesielle utstyrs/interiør-skreddere andre steder. Porsche har det, Mercedes har det, Rolls hadde det (og får det vel igjen den 1. januar?), Bentley har det fremdeles – alle de som selger dyrt har nå en egen avdeling for at det dyre skal kunne bli enda dyrere. Men så var det altså BMW Individual som skulle minne oss om at de finnes, og siden de fleste 7-Serie kunder (sier BMW) har sans for sjøen ble mesterverket døpt BMW Li Yachtline. Det er interiøret man har konsentrert seg om, eksteriør-spesialitetene er ganske banale, en spesiell metallic blå, som av en eller annen grunn ikke heter Havblå eller Oceanblå, men Nattblå, de har gjort noe med kromdekoren langs sidene, det er baklykter som forteller med tydelig skrift at her er det BMW Individual som er ute og ruller, og bilen har selvfølgelig avdelingens egne 20 tommers felger. Det er innvendig boltringen har skjedd i størst grad. Selvfølgelig er det masse mahogni i dekoren - mahogni har jo visstnok maritime forbindelser. Kompassrose-mønster i gulvteppene, og andre steder, skal åpenbart understreke bøljan blå. En champagneflaskeholder i Merino-skinn har jeg derimot problemer med å forbinde med de syv hav, jeg trodde det var rom de drakk. Det finnes også en humidor et eller annet sted, akkurat som det ikke er fuktig nok på havet. En begeistret pressemelding fra BMW forteller videre om innvendige antrazit-farger og Alcantara i taket, uten at det blir helt klart hvor Yacht-temaet er blitt av. Et kompass i speilet burde for øvrig alle biler hatt, uansett hvor mye GPS de er satt opp med. En kjøleboks er også en fornuftig installasjon, men jeg er ikke sikker på at skipperen vil sette pris på at du spiser rekene inne på skinnsetene hans. Biler bygd med maritime ideer i bakhodet er så gamle som bilen selv. Det har vært et par høydepunkt underveis. Hispano Suizaen til Dubonnet som hadde et hel-tre karosseri vakrere enn noen Chris Craft. Og så sent som på Geneve i 1997 viste Pininfarina sin Nautilus bygget på en Peugeot 607. Jeg kan garantere at denne BMW’en aldri vil komme høyt på listen over de vellykkede båt-inspirerte bilene. Men for flash-kundene til BMW Individual er den sikkert bra nok. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |