Europa mot minus fire
En måned igjen av året, og så langt ligger bilsalget 3,8 prosent under fjorårets. November endte sågar 6,2 prosent under, men finregner man vil man nok finne ut at det ligger på linje med årssnittet: det var adskillig færre arbeidsdager å årets november enn i 2001-modellen. Av de store markedene i november var det bare Italia som viste fremgang, uten at Fiat tjente noe spesielt på det. Alle de andre, til og med England, viste nedgang. 6,8% ned for UK, 6,9 tilbake for D, mens F touchet 10-streken med sine 9,4 og Spania var nesten like dårlig: minus 8,7%. I vår umiddelbar nærhet kunne både Finland, Sverige og Danmark vise til økning i reg-tallene, både i november og akkumulert. Østerrike var det eneste andre EU-landet med et lite november-pluss. 13.404.316 biler er solgt i Europa (slik ACEA definerer Europa) i år. Det betyr at vi ikke kan nå 15 millioner denne gangen. Ikke neste år heller, forresten, sier ekspertene – vent til 2005 før det går oppover igjen. Ser vi på produsentene så stoppet VW-gruppen markedsandel-tilbakegangen i november. 18,9 i år, 18,9 i november i fjor. Men akkumulert: 18,4 i 2002, 18,9 i 2001. Nøyaktig motsatt, men på samme måte (!) hadde PSA gruppen det. 15% i begge novembermånedene stoppet fremgangen som akkumulert er på 15,1% markedsandel i år mot 14,4 i fjor. Japanerne går enda raskere fremover, og de økte med nesten 2 prosentenheter i november alene, med Toyota i spissen. Men nå ser det ut som om Mazda har lagt inn et nytt og høyere gear. Fords biler øker også, både akkumulert og i november, mens Renault gikk på tvers av års-tendensen og sakket akterut i november. Megan-glipp? GM derimot gikk frem i november, men ligger etter akkumulert mens Fiat bakket både på års- og månedsbasis. Både Mercedes og BMW glapp også litt i november, men Daimlerchrysler ble reddet av Chrysler og Mini gjorde at tilbakegangen for gruppen ikke ble SÅ stort. Detaljene finner du under våre linker. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |