[]
[] [firmabil.no] []

BMW gir smakebiter av X3


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Den konseptbilen som BMW skal vise i Detroit kan vanskelig komme nærmere den endelige produksjonsmodellen. Og det er en bil mange venter på. I Detroit-utgaven vil den hete xActivity, når det står i butikken en gang neste år, heter den X3.

Lang akselavstand, korte overheng, massive støtfangere og blokka hjulhus med antydninger av skjermer, potent off road uttrykk skal prege den nye modellen. Men her har vi også de nye konveks/konkav vekslingene som preger Chris Bangles nye BMW-typiske designspråk, en ny behandling av dobbelnyren i front, dobbelte lykter og knekket i karosserisidene, omtrent fra hoften og bakover vil nok også bli elementer vi kommer til å finne igjen på produksjonsmodellen.

Så er det tvilsomt om tak-konstruksjonen vil bli overført til produksjon, vekk med B- og C-søyle, til fordel for langsgående dragere som forbinder A-søylen med hekken er kanskje i dristigste laget, selv om den ”rammecabrioleten” de får frem da, er svært attraktiv. Setene blir nok også litt kostbare i produksjon, de er dekket av et nytt trykkfølsomt materiale som gjør setene selvregulerende, uten hjelp fra elektrisk eller manuell innstilling. Bagasjerommet er like smart, åpner du hekk-klappen skyves gulvet ut slik at lasteflaten – eller bagasjen – kommer ut i en meget mer behagelig posisjon. Mindre behov for kiropraktoren!

Det hele er, i konseptutgaven, drevet av en av de kjente motorene, en 3 liters rekkesekser som går på bensin og yter 231 hester og avleverer 300 kpm maksimalt. Firehjuls-transmisjonen er selvfølgelig utstyrt med traksjonskontroll og elektroniske hjelpemidler for å sørge for optimal traksjon.

Selv om også dette er en USA-modell, får den nok enda større appell i Europa enn X5 har hatt. Også i Norge venter både forhandlere og kunder utålmodig på denne. Og med et Europa-salg på nesten 40.000 X5 i år, burde denne fint kunne nå 60.000 pr. år, uten å ete for mye av storebror.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: