Tata fra Rover?
Mye tyder på at indiske Tata kan bli en faktor i Europas bilhandel om noen år. De har så vidt prøvd seg på noen EU-markeder, trukket seg tilbake igjen, utviklet nye ”europeiske” modeller, og nå er de i ferd med å inngå en distribusjonsavtale med MG-Rover. Det var ved lanseringen av en ny Tata-modell tidlig i forrige uke de nye indikasjonene på en ny MG-Rover forbindelse dukket opp. Det er deres Indica-modell, en hatch-back med karosseri fra Idea i Torino, som nå er utstyrt med rumpe, og døpt Indigo. Mens Indica gikk rett i fleisen på en lokal Suzuki, vil sedan-utgaven konkurrere med Hyundai Accent, Ford Ikon og Maruti Esteem – blant andre. Så kommer meldingen helt i slutten av uken at et antall Indigo skal produseres av Telco med helt MG-Rover spesifikke modifikasjoner. Fordi bilen skal selges av MG Rover i Storbritannia, sier meldingen. Ikke et ord om hvor mange eller hvor meget denne avtalen er verd. For MG Rover er dette sannsynligvis en ideell ordning. Den kommende avløseren til dagens 25 blir nok større, og vil kanskje bli bygget i Kina, under Brilliance-fellesskapet. Denne indiske bilen vil kunne bli en Rover 15, og ikke konkurrere med noen av Rovers andre modeller. De med hukommelse et halvt års tid tilbake vil huske at den gang var det også snakk om en Rover-branded Tata, og den gang snakket man om inntil 50.000 enheter pr. år, og at avtalen skulle bli klar om 15-18 måneder. Hvis det er denne avtalen som nå er forsert frem, og vi fremdeles snakker 50.000 enheter, er nok dette for mange for Rovers lokalmarked alene. Derfor kan vi nok se frem mot en Roverstyrt Tata distribusjon over store deler av Europa. Den norske importøren sier, når han snakker helt hypotetisk, at en slik bil ikke ville konkurrere med noen av de andre modellene han importerer (Subaru er i samme hus!) så han ville ikke hatt noe imot et slikt supplement. Det er også verd å merke seg at dagens Subaru-importør – som nå også har MG Rover, men under en annen juridisk paraply, i sin tid importerte et par Tata pickups for å se nærmere på dem. De var ikke verd et nærmere studium. Men dagens modeller er. Definitivt! Siden en gammel kjærlighet - Tatra - så å si ikke eksisterer mer, håper jeg navnet på denne nye blomsten i bilfloraen får navnet Tata. Det riktige navnet er riktignok Telco, fordi bilavdelingen er en avdeling av Tata-gruppen: Tata Engineering and Locomotive Company Ltd. Alle må da være enige om at Tata er bedre en Telco. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |