[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes bit for bit


Terje Ringen - BilNorge



Mercedes-Benz skal avduke sin nye E-Klasse på Detroit-utstillingen. Vi gir deg allerede nå den første smakebiten. Og kan også avsløre at E-Klassen får flere alternative motorer.

Vi prøver å være lojale mot våre kilder hos importørene og overholde de sperrefrister de gir oss. Men BilNorge føler også en stor forpliktelse overfor våre nærmere 100.000 flittige lesere om å være først ut med viktige bilnyheter. Mercedes har satt en frist til mandag 30. desember for å omtale denne nyheten, men når en av våre internasjonale kolleger har brutt denne og lagt ut det meste av informasjon allerede i dag velger også vi å skrape litt i materien.

Mandag vil du få de første offisielle bildene og mer info om nye E-Klasse stasjonsvogn som deler front med den nye sedanen men som har fått en langt mer moderne og elegant bakstuss, ikke ulikt den du finner på lillebroren i C-Klasse. Nytt på bilen er også en hydraulisk lastehjelp som skal hjelpe deg å løfte tunge gjenstander inn i bagasjerommet. I den norske pressemeldingen er også begrepet parameterstyring nevnt, hva nå det måtte bety.

Nye motorer
E-Klasse sedan har til nå vært tilgjengelig med 6 alternative motorer, 2 for diesel og fire bensindrevne. Nå utvides serien med ytterligere tre modeller, E 200 Kompressor, E 200 CDI og E 320 CDI. Den bensindrevne kompressor-motoren på 1,8 liter får 163hk, det samme som sin forgjenger på 2 liter hadde. Men den nye skal klare seg med 8,4 liter drivstoff på 100km, og det er en besparelse på 0,7 liter. Toppfarten økes også, fra 222 km/t til 230, mens topp dreiemoment på 240 Newtonmeter er tilstede i området mellom 3000 og 4000 omdreininger og akselerasjonsprøven fra 0 til 100 foretas på 9,6 sekunder.

E 200 CDI blir minste alternativ for de som ønsker å fyre med diesel. Med sine 122 hester har den likevel fått økte ytelser sammenlignet med forgjengerens 116hk. Maks dreiemoment på 270 Newtonmeter hentes frem allerede ved 1400 omdreininger og Mercedes lover et snittforbruk på 0,63 liter/mil. Selvsagt blir den ingen racer, men de fleste har vel tid til å bruke 12,1 sekund for å oppnå maksimal tillatt hastighet på norske motorveier. 203 km/t dekker vel også de flestes behov for topphastighet.

Største og sterkeste diesel-nykommer blir E 320 CDI. Den sekssylindrede kraftpakken på 3,2 liter er god for 204 hk (tidligere 197) og har et maks dreiemoment på 500 Newtonmeter ved 1800 omdreininger. 6,9 liter diesel på 100 kilometer er svært anstendig for en bil med toppfart på 243 km/t og 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder.

Dermed kan du altså snart velge mellom 9 alternative motorer i E-Klasse sedan. Og etter hvert vil nok de fleste av disse også tilbys i den kommende stasjonsvognen som du altså får vite mer om her på BilNorge mandag. Velkommen tilbake.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: