Ny ET
Om den nye stasjonsvognen på E-klassen skal hete T vet vi ikke, men vi vet altså, som tidligere fortalt, at den skal debutere på Detroitutstillingen. Vi vet også at den norske importøren regner med å selge 450 stykker av den etter at den kommer på markedet i mars. Det er mye annet vi kan lese ut av importørens pressemelding også. For eksempel at den har bremser med tørkefunksjon, at enkelte modeller har parameterstyring som standard og at man kan få Tailback Assist. Blant svært meget annet jeg heller ikke begriper. Bunnlinjen i meldingen fra importøren er at E-Klassen får sin stasjonsvognutgave, at den er litt lenger enn sedanen på samme akselavstand, at drivlinjetilbudet er forholdsvis identisk for de to, at plattformen er den samme, men at stasjonsvognen har fått hjelp ved bakakselen slik at den kan bære noen kg ekstra og at det er tatt noen smarte grep ved lasteromskonstruksjonen. Volumet bak, under den nye taklinjen som likner ganske meget på C-Klassens, er på max 1950 liter, litt mindre enn hos forgjengeren. Med nye bakseter som gir et helt flatt gulv når de er foldet sammen (som i Opel Zafira) skulle man kanskje trodd at volumet hadde blitt større, men nei... Derimot kan den bære hele 575 kg, så det sier seg selv at den må utstyres med hjelpefjærer bak, nå er de imidlertid hel-pneumatiske og uten den hydrauliske hjelpen som forgjengerne hadde. For å hjelpe deg unna kiropraktorer kan det også leveres en inn- og utlastingshjelp bak – et lasteromsgulv som kan skyves 40 cm ut med hydraulisk hjelp. Feste- og lasterominndelings-muligheter går uttapå det de fleste varebiler kan tilby. La det ellers være nevnt at i følge pressemeldingen er denne bilen, eller deler av den, elegant, dynamisk, harmonisk, komfortabel, funksjonell, eksemplarisk, innovativ, optimal, fengslende, intelligent, praktisk, epokegjørende, eksklusiv, unik, ekstrem - blant annet. Hvilket må være Norges-rekord. Bilen har forøvrig også to-trinns beltekraftbegrensere og multistag bakaksel, som jeg nok heller ikke helt vet hva er. Men jeg er sikker på at bilen er bra. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |