Los Angeles med døra på gløtt
Vi har kanskje gitt dere inntrykk av at Detroit er årets første utstilling. Men feil: Los Angeles åpner sin noen dager før, allerede torsdag den annen skal Chrysler-sjefen Dieter Zetsche åpne ballet ved en lunch for pressekorpset. Minst to dusin premierer venter man. Det er nok ikke uten grunn at Dieter Zetsche skal åpne, mye tyder på at Chrysler kan komme med en rekke spennende modeller dit, både konsepter og produksjonsmodeller. Men denne gangen har de holdt alt hemmelig og vil ikke slippe en ting før den 2. januar 2003. Det later også til at Chrysler skal begynne å selge 2004-modellene sine ekstra tidlig i det nye året. Allerede i mars skal for eksempel Chrysler Pacifica og Crossfire være på plass i butikkene, begge som 2004-modeller. Et delvis nytt skall på Sebring, både sedan og cabriolet, skal også være klart snart – som 2004-modeller. Det blir også en mengde 2004-modeller av Concorde, Intreprid og 300M fordi fabrikken i Brampton som lager disse skal stenges i seks måneder, og da er det greit å ha bygget opp et lager slik at noe etterspørsel kan møtes. Grunnen til den lange lukketiden er forresten ikke svakt marked, men at modellene derfra skal tilbake til bakhjulsdrift igjen, og det krever ganske store inngrep i produksjons-remediene. Det er sannsynlig at de Chryslermodellene vi har nevnt her kommer til å finnes i SanFran, men det må bli mer, for Trevor Creed, designsjef hos Chrysler, har lovet oss ”et skikkelig glimt av hvilken vei vi velger inn i fremtiden, pluss smakebiter på innovasjoner dere aldri har sett make til”. Siden både Dodge, Ford, BMW, Maybach, Aston Martin, Mercedes, Jaguar, Pontiac, Audi, Mitsubishi, Porsche, Mazda, Kia og Volvo har bestilt tid for pressekonferanser eller servering, er det sannsynlig at alle disse skal ha presentasjoner. Noen bare USA-premierer riktignok, men noen med absolutte premierer. Aston Martins er en av de vi allerede har nevnt, BMWs svanesang på Z8-temaet også, Jaguar skal vise XJ-utgaven og Kia har jo også en konseptbil på gang.
Men vi nevnte kanskje ikke Scion? De har fått presset inn en halv time torsdag, da skal dette flunkende nye merket frem for offentligheten for første gang. Som vi har fortalt er det Toyotas tredje USA-merke etter Lexus, som skal markedsføres rett mot X-generasjonen (”move to your own groove”!!!). Derfor er det antakelig naturlig at de to første modellene skal hete xA og xB. xB er basert på bbX-konseptet fra New York sist vår, mens xA er flunkende ny for amerikanske øyne og egentlig et ganske tøft design. Men meget mere Citroën Airdream enn gatesmart og hip hop. Gå til www.scion.com så finner du en internettside så hip at den nesten ikke går an å lese.
Men poenget er at Los Angeles gjør det stadig bedre i retning av å trekke til seg premierer. Det er vel & bra at Detroit har tradisjon som MoTown, men så lenge de insisterer å legge sin utstilling til en alt for trang hall i en tid der du er nesten garantert snøstorm, ønsker vi Los Angeles fortsatt Sterk og God Fremgang.
|