Fra VW til Bentley
Dersom du var toppsjef for et viktig område hos Volkswagen i Wolfsburg og ble flyttet til tilsvarende stilling hos Bentley, ville du betrakte det som forfremmelse eller…? Det er klart at som sjef for forskning og utvikling på konsernplan hos VW, har du enorm innflytelse over millioner av benchmark-biler i årtier fremover. På den annen side, livet ditt er fylt av kompromisser og storvolumhensyn. Som teknisk sjef hos Bentley er du med på å utvikle en spydspiss som bare skal reproduseres i et par tusen eksemplarer hvert år, som de færreste får fingrene sine i, eller rumpene sine nedpå, med som allikevel vil kunne bli brukt som målestokk for det aller ypperste i mange år fremover. Sannsynligvis gjør ikke Ulrich Eichorn denne vurderingen i det hele tatt. Han er nemlig mannen som går fra stor-jobben til den ekskluive. Der skal han rapportere direkte til Bentley-sjefen, Franz-Josef Paefgen som heller ikke er ukjent med cutting-edge teknologi: han var tidligere toppsjef for Audi. Eichorn er på mange måte hjemme igjen. Før han kom til sin lederposisjon hos VW, sommeren 2000, hadde han vært ansvarlig for Fords globale kjøreegenskaper i syv år. Som dynamikk-sjef var han mye i Europa og spesielt hadde han sans for engelske lanseringer der flærr med presis styring var noe som virkelig ble satt pris på. Imidlertid er det ting som tyder på at han ikke leste historieleksene sine godt nok da. Nå påstår han nemlig at han gleder seg til jobben, greit nok, blant annet fordi ”Bentley er et rotekte engineering-selskap. W.O. Bentley var en av de største ingeniørene i sin tid, og bare tanken på å følge i hans fotefar er en enorm ære for meg.” Det er mulig at Bentley var en stor konstruktør, men Ettore Bugatti, som også var ganske primitiv uti konstruksjonskunsten, traff vel spikeren på hodet da han antydet at Monsieur Bentley konstruerte verdens raskeste lastebiler. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |