Chrysler bringer Magnum tilbake
En av de bilene som vil bli vist på Los Angeles-utstillingens første dag i dag blir Magnum fra Chrysler, antakelig med Dodge-navnet i panseret. Dette kan bli den største bilsatsingen derfra siden Mercedes-Benz kom inn i bildet for fem år siden. Dodge Magnum vil bli – later det til – et stasjonsvognkonsept som debuterer på bilutstillingen i Los Angeles. Men bilen skal i produksjon en gang i 2004 og da blir det en hel familie biler som særmerkes ved to ting: en bråta Mercedes-deler og tilbake til bakhjulsdrift. Dette blir den første nye amerikaneren med bakhjuldrift på mer enn ti år (bortsett fra GMs Sigmaplattform, som foreløpig bare benyttes av Cadillac) og er Chryslers tapreste forsøk, så langt, på å vinne tilbake tapte markedsandeler. Det skal bli spennende å se om amerikanerne tar tilbake bakhjulsdriften sin. Klassisk americana er jo tung V-åtter foran, og kraften ut gjennom en primitiv bakhjulsopphengning. Selv om mange påstår de lengter tilbake til denne oppskriften, gjenstår det å se hvor mange som vil omfavne den i praksis. Den siste bakhjulsdrevne Chrysleren forsvant i 1989 og i dag er det under 15% av nye personbiler solgt i USA som er bakhjulsdrevne. De finner du blant luksus- og sportsbilene, så det spørs om folk husker at en vanlig personbil kan drives bakfra – eller om de bryr seg om det i det hele tatt. Magnum skal erstatte Intrepid og de andre bilene på LH-plattformen. Derfor er det kanskje logisk at det nye programmet heter LX? De som vet det sier også at produksjonsmodellene ikke kommer til å bli svært mye endret i forhold til konseptbilen. Nå er det selvfølgelig ingen som tviler på Daimlerchryslers kompetanse på bakhjulsdrift, og det finnes sikkert nok biter i delebingene til at dette er økonomisk fornuft fra konsernets side. Men som et lite ess i ermet holder Chrysler klar en firehjulsdrevet utgave også, dersom det skulle vise seg at bakhjulsdriften ikke er svaret på alle drømmene. Så kan du spørre om hvorfor de kaller den Magnum? Selvfølgelig fordi det er et gammelt Chryslernavn. Men det er ikke gull alt som er gammelt. Magnum er i hvert fall navnet på en av de minst vellykkede stuntene i Chryslers ferskeste historie. Magnum var en typisk muskel-bil, meget tøffere enn Charger da den kom som 1978-modell og den var vel den siste Dodge som vant på en Super Speedway. Men modellen varte bare til den ble erstattet av den enda mer anonyme Mirada i 1979. Noen god forklaring på hvorfor Chrysler i det hele tatt skapte Magnum, og så droppet den så kjapt, har ikke jeg sett. Men til gjengjeld er bilen etterhånden blitt bygget opp til å bli en myte. Folk drømmer om den gamle Magnumen, og 25-års jubileums-settet fra Tyco Toy, med krombelagte Magnum’er i HO-størrelse er vel en av de dyreste modellbil-racerbanene du kan få tak i i dag – hvis du i det hele tatt får tak i et sett. Den kommende Magnum-serien burde imidlertid fortjene både et større salg og en lenger historie enn den første. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |