Faction og T-Bird variant til LA
Ford stiller med nyheter i Los Angeles også, og ikke bare i Detroit. Den ene nyheten kommer fra tjukkeste London, mens den andre er en kraftpakke til Thunderbird. Allerede på SEMA-utstillingen i Las Vegas i november viste Ford to spesialutgaver av Thunderbird. De var døpt Chip Foose Edition og Roy Brizio Edition, begge navnene tilhører kjente amerikanske custom-folk. Riktignok er vel Foose nå best kjent for en serie felger, pluss at han har hjulpet Mattell med et par nye modeller i Hot Wheels serien – det er jo snart viktigere å designe der, eller for dataspill, enn for virkelige bilprodusenter. Chip Foose kuttet ned frontruta og erstatte den med en Speedster-type rute, og konsentrerte seg ellers hovedsaklig om interiøret. Roy Brizio har en rekke unike elementer i det eksteriøre, elementer som man godt kan se for seg blir ekstrautstyr i T-Bird katalogen. Disse to bilene står i Los Angeles akkompagnert av en SC utgave som kommer fra Fords egen FPG (Ford Performance Group) og som godt kan bli en katalogutgave med tiden. SC står for SuperCharged, men kompressor er bare et av elementene i denne 390 hesters (fra en 3,9 liters V8-motor) modellen, der også bilens opprinnelige designere har lagt på et par ekstra trekk. Den andre nye LA-Forden er døpt Faction og er vel sannsynligvis et uttrykk for det som kan bli SUV-trenden i USA: mindre og mer kompakte enheter. Her har i hvert fall designerne gjort en tett tre-dørs utgave, med firehjulstrekk og 167 hesters 2 liters motor lånt fra Focus ST 170 (så langt er den ukjent i USA). Drivlinjen er ikke det eneste europeiske ved denne modellen, det er nemlig det første ”offentlige” designet som kommer ut av Ingeni-studioet, det nye som Ford har opprettet i Soho, smakk i Londons sentrum, under ledelse av Henrik Fisker (som også er Astons sjefdesigner). Faction er det Kris Tomasson som har ansvaret for, og han antyder sterkt at bilen er spesialdesignet for Urban Jungle. Mange funksjonelle detaljer når det gjelder baksete/lasterom er for eksempel: gatesmarte detaljer, blir det antydet. Sannsynligvis er det med tanke på bygatene at den ikke bare har firehjulsdrift, men også forholdsvis avansert traksjonskontroll, og bremsesystem. Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om designet. Masse glass bak, en front som ikke akkurat ser ut som den er mild og imøtekommende mot fotgjengere som kommer i veien, og et absolutt farvel til ”new edge”. Det skal bli spennende å følge med på det som videre kommer fra Ingeni, for å se om designerne der lager en egen skole, eller om de viser seg like allsidige som Ghia-studioet var. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |